Nie „Idę do Paczkomatu”, a „Idę do Paczkomat®”. InPost prosi, aby nie odmieniać nazwy

Firma InPost wysyła maile do przedsiębiorców w których prosi ich, by nie odmieniali przez przypadki znaku towarowego Paczkomat.

Fot. Warszawa w Pigułce

„Korzystaj z poprawnej formy i nie odmieniaj znaku towarowego Paczkomat®. W razie potrzeby znak towarowy Paczkomat® poprzedź słowami »urządzenie/automat« i odmieniaj wyłącznie to słowo (np. Lista dostępnych urządzeń Paczkomat®)” – wiadomość przytacza serwis Forsal pisząc, że maila o tej treści rozsyła swoim kontrahentom spółka InPost.

Chodzi oczywiście o ochronę znaku towarowego. Co na to językoznawcy? – Nie ważne czy jest to nazwa własna czy rzeczownik pospolity wciąż jest to rzeczownik, a jako taki podlega odmianie przez przypadki i liczby, czyli deklinacji. Ma rodzaje, ale przez nie się nie odmienia. To uzus językowy decyduje o tym, jaka forma wejdzie na stałe do języka. Biorąc pod uwagę popularność tego typu urządzeń, zdanie w tej kwestii może zająć Rada Języka Polskiego – mówi językoznawca w rozmowie z Warszawą w Pigułce.

Podobna sytuacja językowa była przed laty w butami Adidas, kiedy „adidasami” zaczęto nazywać wszystkie marki butów sportowych. Być może InPost chce uniknąć takiej sytuacji. Jednak jeszcze niedawno w oficjalnych komunikatach InPost odmieniał nazwy urządzeń. Do tej pory użytkownicy dostają maile z tytułem: „Paczka umieszczona w Paczkomacie”.

Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: [email protected]

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: [email protected]