Nie żyje Eugeniusz Pieniążek. Legenda polskiego lotnictwa. Konstruktor „Kukułki”

Nie żyje legendarny pilot i konstruktor „kukułki” Eugeniusz Pieniążek.


Prześladowany przez SB za kontakty ze Szwedami, po odmowie przyznania paszportu postanowił zbudować samolot i uciec nim z Polski. Budowa trwała od 1969, początkowo w bloku mieszkalnym w Lesznie, później została przeniesiona do hangaru aeroklubu. Elementy niemieszczące się na klatce schodowej spuszczane były na linach z okna na pierwszym piętrze. Do jego konstrukcji użyto tylnej części kadłuba i usterzenia szybowca Foka 4, przerobionych skrzydeł z szybowca Jaskółka i elementów innych samolotów. Nazwę „Kukułka” wymyśliła córka konstruktora. Latem 1971 samolot został oblatany i oficjalnie zarejestrowany jako konstrukcja amatorska. 13 września 1971 Pieniążek nielegalnie opuścił terytorium Polski. Leciał z Krosna podczas burzowej i mglistej pogody na wysokości czubków drzew. Przez Słowację i Węgry dotarł do Suboticy w Jugosławii. Posługiwał się mapą samochodową lecąc wzdłuż dróg i rzek. W wyniku długiej podróży, jego prawa noga doznała częściowego paraliżu. Po wylądowaniu trafił do jugosłowiańskiego aresztu, ale po 7 miesiącach postanowiono dać mu jednodniową przepustkę pod warunkiem, że już nie wróci. Ostatecznie wyjechał do Szwecji, gdzie później przetransportował także swój samolot. Po kilku latach sprowadził tam także rodzinę. Po ucieczce na Zachód, samolot skreślono z polskiego rejestru 29 lipca 1972. W 1992 został zarejestrowany w Szwecji ze znakami SE-XKK. Od 1997 samolot znalazł się znowu w Polsce pod numerem SP-FKU. 13 września 2005 konstruktor przekazał

samolot do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: [email protected]

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: [email protected]