Nowy mandat od 1 lipca. Kto będzie musiał przykleić naklejkę?
Od 1 lipca 2024 roku w Warszawie zacznie obowiązywać pierwsza w Polsce strefa czystego transportu (SCT). Wprowadzenie tej strefy wiąże się z nowymi przepisami dotyczącymi wjazdu samochodów spalinowych, które będą musiały posiadać specjalną zieloną naklejkę na szybie. Naklejka będzie wymagana tylko w niektórych przypadkach, a za jej brak grozi mandat w wysokości 500 zł.
Kto musi posiadać nową naklejkę?
W Warszawie do strefy czystego transportu będą mogły wjeżdżać jedynie samochody benzynowe spełniające co najmniej normę Euro 2 (z rocznika 1997 lub nowsze) oraz diesle spełniające co najmniej normę Euro 4 (z 2005 roku lub młodsze). Zielona naklejka na szybę będzie obowiązkowa w sytuacjach, gdy dane pojazdu z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK) okażą się niewystarczające. Około 95% pojazdów nie będzie musiało posiadać specjalnej naklejki, ponieważ dane o normie Euro zostaną pobrane z CEPiK po odczytaniu tablicy rejestracyjnej. Naklejki będą jednak konieczne m.in. dla starszych aut oraz, dla samochodów spoza Polski oraz dla osób zwolnionych z obowiązku posiadania nowszego auta (np. seniorów).
Kontrola wjazdu do SCT
Egzekwowanie przepisów dotyczących wjazdu do SCT będzie przeprowadzane przez policję i straż miejską, które będą przeprowadzać wyrywkowe kontrole. Dodatkowo, na wjazdach do strefy będą zamontowane kamery wideodetekcji, które odczytają numery rejestracyjne pojazdów i porównają je z danymi w systemie. Za wjazd do SCT bez spełnienia wymaganych norm emisji przewidziano mandat w wysokości 500 zł, zgodnie z Art. 96c Kodeksu wykroczeń: „Kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu, podlega karze grzywny do 500 złotych.” Jednak w przypadku nagłej potrzeby wjazdu do strefy, każdy pojazd będzie mógł to zrobić cztery razy w roku, niezależnie od spełniania norm emisji.
Wyłączenia i wyjątki
Niektóre grupy mieszkańców i pojazdów będą wyłączone z wymogów SCT
- Mieszkańcy Warszawy płacący podatki w Warszawie, będą zwolnieni z wymagań SCT do 2028 roku.
- Seniorzy, którzy do końca 2023 roku ukończą 70 lat i byli właścicielami swoich pojazdów przed 1 stycznia 2024 roku, będą zwolnieni z wymagań SCT.
- SCT nie będzie dotyczyło motocykli oraz pojazdów zabytkowych.
- Wyłączenia nie obejmą również pojazdów służb, takich jak policja, pogotowie, straż pożarna, wojsko, a także transport osób z niepełnosprawnościami.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.