Ogromne kolejki przed urzędami. Stoją, by zdążyć i nie płacić kary
Zbliża się termin wprowadzenia Stref Czystego Transportu w wielu polskich miastach. Tymczasem właściciele pojazdów zmagają się z problemem błędnie przypisanych norm emisji spalin w bazie danych CEPiK. Nieprawidłowości w algorytmie doprowadziły do ogromnych kolejek w urzędach komunikacji.
Jak sprawdzić normę emisji spalin?
Istnieją dwa główne sposoby weryfikacji normy emisji spalin przypisanej do pojazdu:
1. Strona internetowa historiapojazdu.gov.pl,
2. Aplikacja mobilna mObywatel.
Kierowcy mogą skorzystać z tych narzędzi, aby upewnić się, czy dane ich pojazdów są prawidłowe.
Procedura korekty błędnych danych
W przypadku wykrycia błędnie przypisanej normy emisji spalin, należy złożyć wniosek o jej zmianę w urzędzie komunikacji odpowiadającym za miejsce rejestracji pojazdu. Do wniosku warto dołączyć dokumenty potwierdzające prawidłową normę, takie jak świadectwo zgodności WE, dopuszczenie jednostkowe pojazdu, decyzję o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu lub świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.
Konsekwencje błędów w CEPiK
Choć sama obecność błędnej normy emisji spalin w bazie CEPiK nie wiąże się bezpośrednio z sankcjami, może prowadzić do poważnych konsekwencji. W miastach wprowadzających Strefy Czystego Transportu, takich jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, błędne dane mogą skutkować nałożeniem mandatu w wysokości 500 zł za wjazd pojazdem niespełniającym wymogów emisji.
Szczególnie pilna jest korekta danych przed 1 lipca, kiedy to SCT mają zacząć obowiązywać. Po tej dacie pojazdy z błędnie przypisanymi normami mogą mieć zakaz wjazdu do stref pod groźbą wysokich kar. Wszystko wskazuje też na to, że mandat będzie nakładany automatycznie poprzez bramki zamontowane przy wjeździe do stref. Kamera będzie czytać numer rejestracyjny pojazdu i porównywać go z bazą CEPiK. Jeżeli auto nie będzie spełniało normy, system prześle informacje do odpowiedniej jednostki, która wystawi mandat.
Błędna norma emisji spalin może również utrudnić proces sprzedaży pojazdu. Aktualne i prawidłowe dokumenty są kluczowe, aby nowy właściciel mógł bezproblemowo zarejestrować auto. Zaleca się sprawdzenie i ewentualną korektę danych w CEPiK przed planowaną sprzedażą, aby uniknąć przyszłych problemów.
Błędy w bazie CEPiK dotyczące norm emisji spalin mogą więc mieć poważne konsekwencje dla kierowców, szczególnie w kontekście wprowadzanych Stref Czystego Transportu. Dlatego tak ważne jest, aby właściciele pojazdów sprawdzili i w razie potrzeby skorygowali dane swoich aut przed 1 lipca. Urzędy komunikacji muszą być przygotowane na zwiększony napływ wniosków o korektę w najbliższych tygodniach.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.