Pesa DART – lepszy od Pendolino i co najważniejsze… polski!

Polska Luxtorpeda od Fabloka potrafiła podróżować z prędkością maksymalną 115 km/h. To mniej więcej tyle ile obecnie wyciągają pociągi na najlepszych odcinkach zmodernizowanych torów, a przecież pociąg ten produkowany był po 1918 roku. Konstrukcja była jednak wzięta od Austriaków. Teraz mamy szansę na większy sukces – Pociągi Pesa DART weszły w fazę testów i są w 100 proc. polskiej konstrukcji.

Fot. PKP

Fot. PKP

Pociąg jest testowany na specjalnym torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa. Z pasażerami w pierwszy kurs wyjedzie już w grudniu br. I co równie ważne niemal każda planowana trasa ich przejazdu będzie wytyczona przez Warszawę. PKP zapowiedział, że pierwsze egzemplarze będą kursowały na trasach:
Jelenia Góra – Wrocław – Łódź – Warszawa do – Białegostoku i Lublina oraz z Białegostoku i Lublina do Bielska Białej przez Warszawę, Koluszki, Częstochowę i Katowice.

Po zakończeniu pierwszej fazy testów pociąg zostanie przekazany Instytutowi Kolejnictwa, który jest nie tylko właścicielem toru doświadczalnego w Żmigrodzie, ale także jednostką weryfikującą zgodność pojazdu z normami obowiązującymi w Polsce i Europie. Instytut dokona badania homologacyjnego, obejmującego m.in. sprawdzenie układu hamulcowego pojazdu, kompatybilności elektromagnetycznej, poziomu hałasu, oświetlenia, działania pantografów oraz urządzeń bezpieczeństwa.

PKP Dart

PKP Dart

„Nasze spotkanie z dziennikarzami w Żmigrodzie, a więc jeszcze na etapie testów PesaDARTA, to kolejny przykład znakomitej współpracy z PKP Intercity, a jednocześnie dowód, że i Zamawiający i PESA rozumieją ogromne zainteresowanie mediów nowym pojazdem” – mówił Robert Świechowicz, wiceprezes Pesa Bydgoszcz SA.

„Pociągi PesaDART stanowią element największego w historii polskiej kolei programu inwestycyjnego, którego wartość przekracza 5 mld zł. Dzięki niemu pasażerowie PKP Intercity już teraz mogą podróżować nowoczesnymi pociągami posiadającymi szereg udogodnień” – mówi Jacek Leonkiewicz, prezes PKP Intercity – „Składy od polskiego producenta będą objęte taryfą ekonomiczną, a więc zagwarantują wysoki standard podróży w bardzo przystępnej cenie” – dodał.

Projekt zakupu 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu PesaDART jest w 70% finansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (POIiŚ).


Uwaga! Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiując treści i grafikę z naszej strony akceptujesz warunki umowy licencyjnej.

Copyright © 2016-2019 warszawawpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Powered by BLUEICE Warszawę w Pigułce obsługuje Biuro Rachunkowe MP-Consulting i Partnerzy s.c.
c