Pilny komunikat resortu. Dotyczy 4 milionów Polaków
Ministerstwo Cyfryzacji wydało ważny komunikat dotyczący zastrzegania numeru PESEL. Resort wyjaśnia, dlaczego warto to zrobić i jak cofnąć zastrzeżenie, ale też ostrzega i wyjaśnia, że proces odstrzegania musi potrwać potrwać.
Od 1 czerwca 2024 roku instytucje finansowe w Polsce są zobowiązane do sprawdzania, czy numer PESEL klienta jest zastrzeżony przed udzieleniem pożyczki lub podpisaniem umowy kredytowej. Zastrzeżenie numeru PESEL można łatwo dokonać w aplikacji mObywatel, co już uczyniło 4 miliony Polaków. Zastrzeżenie chroni przed tym, by oszust wziął na nas kredyt lub otrzymał duplikat karty SIM.
W aplikacji mObywatel można wybrać jedną z dwóch opcji: bezterminowe cofnięcie zastrzeżenia lub czasowe cofnięcie z automatycznym ponownym zastrzeżeniem w wyznaczonym terminie. Ministerstwo informuje, że zastrzeżenie można cofnąć w każdej chwili, jednak ponowne zastrzeżenie może wymagać oczekiwania od 30 minut do 12 godzin.
Czas oczekiwania na ponowne zastrzeżenie wynika z konkretnych sytuacji. 30-minutowa przerwa między cofnięciem a ponownym zastrzeżeniem jest niezbędna dla sprawnego działania systemu i zapobiegania nadużyciom. Z kolei 12-godzinne oczekiwanie dotyczy sytuacji, gdy nie cofnie się zastrzeżenia przed wydaniem bankowi dyspozycji o wypłatę gotówki powyżej trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (12 900 zł).
Ministerstwo wyjaśnia, że wprowadzone przerwy w zmianie statusu PESEL mają na celu ochronę przed pochopnymi wypłatami gotówki i zmniejszenie ryzyka utraty pieniędzy wskutek manipulacji, na przykład „na wnuczka”. Zbyt częste zmiany statusów mogłyby wprowadzać w błąd firmy i instytucje weryfikujące PESEL.
Resort podkreśla, że te zabezpieczenia pomagają utrzymać bezpieczeństwo danych obywateli i zapobiegają nadużyciom. Dzięki nim każda zmiana statusu PESEL jest dobrze przemyślana, a dane są skutecznie chronione.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.