Podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim, półkilometrowy tunel pod parkiem Zachodnim! [WIZUALIZACJE]

Podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim, półkilometrowy tunel pod parkiem Zachodnim i nowa trasa do Grójeckiej. Tramwaje Warszawskie podpisały pierwszą umowę związaną z tą inwestycją.

Warszawscy tramwajarze podpisali umowę na dokumentację potrzebną do wybudowania połączenia o długości około 1,6 km ze stacji Warszawa Zachodnia do ul. Grójeckiej. Wykonawca, krakowska firma Progreg, będzie miał 18 miesięcy na przygotowanie projektu i na zdobycie zgód i pozwoleń administracyjnych, w tym pozwolenia na budowę. Koszt wykonania dokumentacji wraz z nadzorem autorskim wyniesie blisko 5,5 mln zł. Najważniejsze prace budowlane zaplanowane zostały na lata 2022 i 2023. Inwestycja łączy się z zaplanowaną przez kolejarzy z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przebudową stacji Warszawa Zachodnia. Obydwa zadania są ze sobą skoordynowane.

Jaka będzie trasa tramwajowa z Warszawy Zachodniej do Grójeckiej?

Nowa trasa tramwajowa rozpocznie się  pod dworcem Warszawa Zachodnia, gdzie zbudowany zostanie podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i stacją kolejową.  Stąd tramwaje pojadą tunelem o długości około 500 metrów pod parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu i kolejny przystanek znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na wysokości hotelu Ibis. Następnie trasa pobiegnie wzdłuż tej ulicy aż do ul. Grójeckiej, gdzie zbudowany zostanie węzeł rozjazdowy tzw. pełna gwiazda, pozwalającą tramwajom skręcać w każdym kierunku tj. do centrum, w kierunku al. Krakowskiej lub pojechać na wprost do pętli Banacha.

Trzy podziemne przystanki tramwajowe

Docelowo pasażerowie, przesiadający się na stacji Warszawa Zachodnia skorzystają aż z trzech podziemnych zespołów przystankowych, dwa kolejne w północnej części stacji ,na które dojadą tramwaje z  Woli i Odolan, zbudowane zostaną po 2023 roku. Jak to będzie wyglądać? Dokładny opis wraz z rysunkami i wizualizacjami znajduje się na blogu Tramwajów Warszawskich.

Tramwaj do Wilanowa – największy projekt tramwajowy w Polsce

Budowa trasy w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.  i pod stacją Warszawa Zachodnia to część projektu, podzielonego na sześć części. Trasa o łącznej długości blisko 19 km, docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Czas przejazdu tramwajem z Wilanowa do stacji metra Centrum wyniesie ok. 25 minut, do stacji metra Pole Mokotowskie – ok. 18 minut, a do Dworca Zachodniego – ok. 30 minut. Projekt realizacji trasy tramwaju do Wilanowa jest dofinansowany z środków unijnych na lata 2014 – 2020. Projektem objęta jest także budowa nowej zajezdni na Annopolu oraz kupno nowych niskopodłogowych tramwajów, na które umowa została podpisana w czerwcu 2019 roku.

Pod stacją Warszawa Zachodnia stołeczni tramwajarze zbudują najdłuższe w Polsce tunele tramwajowe. To będzie niesamowita inwestycja. Wagony dojadą tunelem bezpośrednio do dworca, a przesiadka do pociągów będzie bardzo wygodna. Sprawdź jak będziesz tam dojeżdżać!

Ponad 2000 metrów tuneli!

Łączna długość zaplanowanych tuneli wraz z rampami zjazdowymi wyniesie aż 2120 metrów. Nigdy wcześniej w Polsce nie zbudowano tak długich tuneli przeznaczonych dla tramwaju! Jedyny w Polsce tunel tramwajowy prowadzący do stacji kolejowej jest w Krakowie i ma 1 420 m długości (1 538 m wraz z rampami wjazdowymi). Z podziemnych przystanków tramwajowych (docelowo na dworcu będą aż trzy) Dworzec Zachodni będzie można dojechać przez Ochotę do Wilanowa, przez Wolę do Śródmieścia i przez nowo powstające osiedla na Odolanach na Bemowo. Pierwszy przystanek znajdzie się na głębokości niemal 15 metrów poniżej poziomu torów kolejowych.

Jak będzie wyglądał podziemny przystanek?

Nie będzie się bardzo różnił od stacji metra. Najważniejszą różnicą będzie wysokość peronu (metro ma wyższe perony). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdzie się na poziomie – 2 . Na poziomie -1 będzie korytarz łączący wszystkie perony. Ruchome schody, windy – pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Jak będzie wyglądać okolica Warszawy Zachodniej?

Dzisiaj do dworca Warszawa Zachodnia nie można dojechać tramwajem. W pierwszym etapie prac powstanie tunel między zachodnią częścią stacji w okolicy peronów WKD. Pierwszy odcinek tunelu będzie miał ponad pół kilometra długości, a zjazd do niego znajdzie się między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku niedaleko budynku szkoły kolejowej i hotelu Ibis. Gdzieś w tym miejscu. A wyjście z podziemnego przystanku będzie koło peronów WKD.

Terminy, finansowanie

Komisja Europejska potwierdziła, że budowa trasy tramwajowej do Wilanowa otrzyma dofinansowanie z funduszy UE. Inwestycja została zweryfikowana i przeszła pełną kontrolę merytoryczną. Jej całkowita wartość wyniesie prawie 300 mln zł, a dofinansowanie UE wyniesie 170 mln zł. Projekt obejmuje również zakup 50 dwukierunkowych wagonów i budowę zajezdni tramwajowej na 150 składów na Annopolu. Jednym z najważniejszych kroków przed budową tramwaju do dworca zachodniego było podpisanie porozumienia między Tramwajami Warszawskimi a PKP PLK. Kolejny krok to wspólne roboty budowlane. Właśnie do tego roku musi powstać pierwszy etap inwestycji, czyli dojazd tunelem od Grójeckiej do zachodniej część stacji Warszawa Zachodnia. Budowa dalszej części tunelu pod torami kolejowymi, wraz z dwoma kolejnymi podziemnymi przystankami, będzie ściśle uzależniona od modernizacji linii kolejowej z Warszawy Zachodniej do Warszawy Wschodniej. Kolejarze wstępnie planują jej start najwcześniej po 2021 roku. Prace mogą potrwać nawet kilka lat.

Największe inwestycje tramwajowe w Polsce od 60 lat

Budowa węzła przesiadkowego na Warszawie Zachodniej to jedna z kilku strategicznych inwestycji Tramwajów Warszawskie. Przygotowujemy trzy inwestycje, współfinansowane przez Unię Europejską, które będą prowadzone w aż sześciu dzielnicach stolicy. W około 5 lat powstanie kilkanaście kilometrów tras – do Wilanowa, na Gocław i w ciągu ul. Kasprzaka. W planach jest również zakup ponad 200 nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych. W przygotowaniu są kolejne trasy tramwajowe: na Służewcu oraz z Bródna na Zieloną Białołękę.

Więcej informacji o tramwaju Warszawa Zachodnia – Wilanów?

Tramwaje Warszawskie są bardzo otwarte jeśli chodzi o udostępnianie informacji o inwestycjach i przygotowaniach do nich. Mamy specjalną stronę ze wszystkimi projektami, koncepcjami i dokumentami, gdzie można prześledzić jaka będzie nowa trasa tramwajowa: tramwajdowilanowa.pl


Uwaga! Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiując treści i grafikę z naszej strony akceptujesz warunki umowy licencyjnej.

Copyright © 2016-2019 warszawawpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Powered by BLUEICE Warszawę w Pigułce obsługuje Biuro Rachunkowe MP-Consulting i Partnerzy s.c.
c