Przesiadki z metra do pociągu w samym sercu Warszawy. Miasto zajmie się łącznikiem
Warszawa przygotowuje się do realizacji długo oczekiwanego projektu, który znacząco ułatwi życie pasażerom korzystającym z połączeń kolejowych i metra w stolicy. Planowana budowa podziemnego tunelu pieszego między stacją PKP Warszawa Śródmieście a stacją metra Centrum zrewolucjonizuje system przesiadek w samym sercu miasta.
Koniec z przesiadkami pod gołym niebem
Na chwilę obecną, pasażerowie przesiadający się między tymi dwoma punktami muszą pokonywać odległość na powierzchni, co bywa szczególnie uciążliwe podczas niekorzystnych warunków pogodowych. Nowy łącznik ma za zadanie zminimalizować tę niedogodność, oferując bezpośrednie, podziemne połączenie.
Projekt jest wspólnym przedsięwzięciem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i władz miasta Warszawy. PKP PLK zajmie się budową części tunelu w ramach planowanego remontu linii średnicowej, natomiast miasto odpowie za realizację fragmentu bliżej stacji metra Centrum.
Jest termin
Zgodnie z obecnymi planami, prace budowlane w ramach remontu linii średnicowej mają trwać od 2028 do 2030 roku. Jednakże dokładny termin realizacji łącznika pozostaje na razie nieokreślony. Z uwagi na konieczność utrzymania ruchu na pierwszej linii metra M1, budowa łącznika może rozpocząć się najwcześniej po zakończeniu prac na linii średnicowej, czyli potencjalnie po 2030 roku.
Chociaż oficjalna decyzja dotycząca wyboru wariantu projektowego jeszcze nie została ogłoszona, portal transport-publiczny nieoficjalnie dowiedział się, że miasto może skłaniać się ku wariantowi III, opracowanemu przez firmę ILF. Ten wariant zakłada budowę tunelu biegnącego bezpośrednio pod tunelem średnicowym na perony metra Centrum, z dwoma rozważanymi podwariantami różniącymi się lokalizacją wejść na perony.
Realizacja tego projektu będzie miała ogromne znaczenie dla komfortu i efektywności przesiadek w Warszawie, szczególnie w kontekście zwiększającej się liczby pasażerów korzystających z połączeń kolejowych i metra. Łącznik nie tylko ułatwi przemieszczanie się między najważniejszymi węzłami komunikacyjnymi w stolicy, ale także przyczyni się do poprawy ogólnej dostępności i atrakcyjności transportu publicznego w Warszawie.
Jest problem z jeszcze innym łącznikiem
Stacja metra Świętokrzyska od dawna słynie ze swojego wąskiego, ciasnego łącznika umożliwiającego pasażerom bezpośrednią przesiadkę między peronami linii M1 i M2. Niestety, wraz z uruchomieniem nowych stacji II linii metra problem ten jeszcze się pogłębił. Liczba osób korzystających codziennie z przesiadki na Świętokrzyskiej szacowana jest obecnie nawet na kilkadziesiąt tysięcy. To rekordowa wartość, która znacznie przekracza pierwotne założenia projektowe tego obiektu. Istnieje inny wariant przejścia między stacjami. Miasto dodało odpowiednie oznaczenia, ale problem nie zniknął. Przejście górą trwa dużo dłużej. Na razie nie zanosi się, by miasto szybko rozwiązało ten problem.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.