Szokujące zmiany. Ograniczenia dla seniorów. Będą mieli egzaminy co dwa lata
Ograniczenie prędkości do 90 km/h dla jedynych i prawo jazdy tylko na dwa lata dla drugich. Unia bierze się za kierowców, ale kierunek który obiera wywołuje liczne kontrowersje.
Nowe regulacje dotyczące kierowców szokują. Po pierwsze Unia Europejska proponuje ograniczyć prędkość wszystkim początkującym kierowcom do 90 km/h. To krok w dobrą stronę.
Po drugie, co wywołuje dużo większy sprzeciw, proponuje się drastyczne zmiany obejmujące grupę seniorów-kierowców. Ostatnie statystyki wskazują, że osoby powyżej 60. roku życia odpowiadają za najniższą liczbę wypadków na drogach w całej Europie. Wskaźnik wypadków w tej grupie wiekowej wynosi jedynie 3,49 na 10 tysięcy ludzi. Dla porównania, wskaźnik ten dla młodszych kierowców, w wieku 18-24 lata, wynosi aż 13,77.
Co czeka tych kierowców? Nowe propozycje
UE proponuje, by osoby po 60. roku życia miały przedłużane prawo jazdy na kolejnych 7 lat, po 70. roku życia na kolejnych pięć, a po 80. roku życia tylko na dwa. Co po tym terminie? Cały proces zdawania prawa jazdy należałoby powtórzyć, być może jednak w ograniczonym zakresie. Byłyby to badania lekarskie, testy psychologiczne i praktyczny egzamin na prawo jazdy.
Planowane przepisy, które skracają okres ważności prawa jazdy dla seniorów oraz wprowadzają obowiązek regularnych badań, spotykają się z mieszanymi reakcjami. Z jednej strony chcemy mieć pewność, że każdy za kierownicą jest w pełni zdolny do prowadzenia pojazdu. Z drugiej strony, nie można generalizować i zakładać, że każdy senior stanowi zagrożenie na drodze.
Pojawiają się też pytania o suwerenność krajów członkowskich w kontekście wydawania praw jazdy. Czy to naprawdę UE powinna decydować o takich kwestiach? Choć bezpieczeństwo na drogach jest priorytetem, ważne jest, aby podejmowane decyzje były oparte na rzetelnych danych i nie prowadziły do niesprawiedliwej dyskryminacji seniorów. Wprowadzenie nowych regulacji będzie wymagało głębokiej analizy i konsultacji, uwzględniającej zarówno statystyki wypadków, jak i indywidualne potrzeby kierowców w różnym wieku.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.