Tłumy przed urzędami. Chcą zdążyć, bo 1 lipca będą za to kary [28.06.2024]
Zbliża się wprowadzenie Stref Czystego Transportu. W Warszawie strefy będą obowiązywać od 1 lipca, a wraz z nimi pojawią się wysokie mandaty dla właścicieli pojazdów, które nie spełniają wymaganych norm. Właściciele pojazdów muszą zmagać się z problemem błędnie przypisanych norm emisji spalin w bazie danych CEPiK. Mimo że ich pojazdy spełniają normy, grożą im mandaty, jeśli nie skorygują danych w urzędach.
Z powodu zbliżającego się terminu wprowadzenia Stref Czystego Transportu (SCT) w Warszawie, kierowcy mają problem z błędnie przypisanymi normami emisji spalin w bazie CEPiK. Błędy te spowodowały długie kolejki w urzędach komunikacji, gdzie właściciele starają się poprawić dane przed 1 lipca, gdyż za wjazd do SCT pojazdem niespełniającym norm grożą wysokie mandaty. Część kierowców już skorygowała informacje w CEPiK, ale niektórzy czekają do ostatniej chwili.
Kolejki w urzędach różnią się w zależności od dzielnicy, ponieważ każda ma swój wydział komunikacji.
Jak sprawdzić normę emisji spalin swojego pojazdu?
Kierowcy mogą skorzystać z dwóch głównych narzędzi do weryfikacji przypisanej normy emisji spalin:
– Strony internetowej historiapojazdu.gov.pl
– Aplikacji mobilnej mObywatel.
Korzystanie z tych rozwiązań pozwoli upewnić się, czy dane pojazdu w bazie CEPiK są prawidłowe.
Jeśli norma emisji spalin jest przypisana błędnie, należy złożyć wniosek o jej korektę w urzędzie komunikacji odpowiednim dla miejsca rejestracji auta. Warto dołączyć dokumenty potwierdzające faktyczną normę, takie jak świadectwo zgodności WE, dopuszczenie jednostkowe pojazdu, decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu lub świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.
Jakie są konsekwencje błędów w CEPiK?
Błędne dane dotyczące norm emisji spalin w CEPiK mogą prowadzić do poważnych problemów. Pierwsza strefa ruszy w Warszawie 1 lipca, a kolejne miasta, takie jak Kraków i Wrocław, planują wprowadzenie stref wkrótce. Pojazdy z błędnie przypisanymi normami mogą zostać ukarane mandatami w wysokości 500 zł za każdy wjazd do strefy.
System kontroli będzie działać automatycznie – kamery zamontowane przy wjazdach do SCT będą odczytywać numery rejestracyjne i porównywać je z bazą CEPiK. W przypadku wykrycia pojazdu niespełniającego norm, informacja trafi do odpowiedniej jednostki, która wystawi mandat.
Błędne dane mogą również utrudnić sprzedaż auta. Prawidłowe dokumenty są niezbędne, aby nowy właściciel mógł bezproblemowo przerejestrować pojazd. Dlatego przed planowaną transakcją warto upewnić się, że informacje w CEPiK są aktualne i poprawne.
Nieprawidłowości w bazie CEPiK dotyczące norm emisji spalin to poważny problem dla kierowców, zwłaszcza w kontekście wprowadzenia Stref Czystego Transportu. Aby uniknąć wysokich mandatów i innych komplikacji, właściciele pojazdów powinni jak najszybciej zweryfikować i ewentualnie skorygować dane swoich aut. Urzędy komunikacji muszą być przygotowane na zwiększoną liczbę wniosków o korektę w nadchodzących tygodniach przed 1 lipca.
Niektórzy stoją po zielone naklejki
Osoby, których pojazd nie spełnia norm nadal mogą wjechać do stref czystego transportu. Mogą tak zrobić cztery raz do roku lub np. w nagłej potrzebie uzasadnionej wizytą w szpitalu. Można też uzyskać stałą zieloną naklejkę, która chroni od wszelkich kar. Zieloną naklejkę mogą uzyskać osoby, które:
- Skończyły 75. rok życia,
- Mieszkają i płacą podatki w mieście w którym taką naklejkę uzyskają. Nie chroni to jednak przed wymianą samochodu. Przedłuża tylko datę jego użytkowania o kolejne 2-3 lata.
- Mają samochód zabytkowy.
Powyższe warunki są ogólne, ale mogą być nieco odmienne dla każdego miasta. Należy sprawdzić szczegóły dla miasta po którym podróżujecie i w którym mieszkacie.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.