Ukryty obowiązek właścicieli lasów. Zapomnisz? Zapłacisz słono!
Nie wszyscy właściciele gruntów wiedzą, że niektóre z nich mogą wiązać się z obowiązkami podatkowymi, nawet jeśli nie są zabudowane. Przepisy nie pozostawiają w tej kwestii wątpliwości, a ich konsekwencje mogą zaskoczyć. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej temu, kto i kiedy musi sięgnąć do portfela.

Fot. Warszawa w Pigułce
Podatek leśny w 2025 roku. Kto musi zapłacić i jak to zrobić?
Od 2025 roku właściciele gruntów oznaczonych w ewidencji jako „Ls” muszą liczyć się z obowiązkiem zapłaty podatku leśnego. Wysokość daniny została ustalona na maksymalnie 61,017 zł za hektar, ale ostateczna stawka może być niższa – każda gmina ma prawo do jej obniżenia. Niektóre osoby są jednak z tego obowiązku zwolnione.
Kogo dotyczy obowiązek zapłaty podatku leśnego?
Podatek leśny muszą zapłacić:
- właściciele lasów,
- użytkownicy wieczyści gruntów leśnych należących do Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego,
- posiadacze samoistni (czyli osoby korzystające z lasu jak właściciel, choć formalnie nim nie są),
- posiadacze lasu stanowiącego własność publiczną.
Jeżeli jednak na gruncie leśnym prowadzona jest działalność inna niż leśna (np. przemysłowa, turystyczna), podlega on opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, a nie podatkiem leśnym.
Kto nie musi płacić podatku?
Zwolnieniu z podatku leśnego podlegają lasy:
- mające mniej niż 40 lat,
- wpisane do rejestru zabytków,
- uznane za użytek ekologiczny.
Warto sprawdzić na stronie internetowej gminy, czy obowiązują dodatkowe ulgi i zwolnienia na danym obszarze. Niezależnie od zwolnienia z opłaty, każdy właściciel lasu musi złożyć deklarację IL-1 – informację o lasach.
Ile i kiedy zapłacisz?
W 2025 roku maksymalna stawka podatku leśnego wynosi 61,017 zł za hektar. Wysokość podatku zostanie określona w decyzji, którą urząd gminy wyśle pocztą. Nie wszyscy jednak otrzymają pismo – jeśli wysokość rocznego podatku wyniesie mniej niż 11,80 zł, nie trzeba go w ogóle płacić.
Jak zapłacić podatek?
Możliwości jest kilka:
- w kasie urzędu gminy,
- przelewem na rachunek bankowy gminy,
- u inkasenta – osoby upoważnionej przez urząd do przyjmowania wpłat.
Gdzie i kiedy złożyć dokumenty?
Deklarację IL-1 należy złożyć w urzędzie gminy, na terenie której znajduje się las. Właściciel ma na to 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego (np. zakupu gruntu). Jeśli korzysta ze zwolnienia, nadal musi wypełnić i przekazać druk.
Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu i znajomości przepisów można uniknąć niepotrzebnych kosztów lub opóźnień w płatnościach. Szczegółowe informacje, wraz z formularzami, dostępne są na stronach internetowych poszczególnych urzędów gmin.

Kocham Warszawę, podróże i gastronomię i to właśnie o nich najczęściej piszę.