Czy Warszawianki lubią swoje miasto?

fot. odkrywcy.pl

fot. odkrywcy.pl

Wyniki badań przeprowadzonych przez IPSOS na zlecenie Grupy Lafarge pokazały, że mieszkanki Warszawy mają pozytywny obraz swojego miasta. Polskie aglomeracje otrzymały znacznie więcej pozytywnych ocen niż zagraniczne. Badanie przeprowadzono bowiem również w Paryżu, Marsylii i Madrycie.

Miasto w oczach kobiet to głównie miejsce pracy, rozwoju zawodowego, rozwoju intelektualnego, rozrywki i kontaktów towarzyskich. Dla kobiet życie w mieście jest prostsze niż na wsi, bo łatwiej im znaleźć pracę, mają lepszy dostęp do opieki medycznej, banków, szkół, administracji oraz obiektów sportowych i miejsc rozrywki. 94% kobiet z Warszawy uważa, że miasto bardziej niż wieś sprzyja ich samorealizacji, a także nawiązywaniu przyjaźni i spotykaniu się z ludźmi.

Dążenie kobiet do rozwoju i niezależności pokazuje ich stosunek do życia w mieście. Postrzegają je jako szansę na realizację zawodową i możliwość zaspokojenia innych ważnych potrzeb, takich jak aktywność społeczna, edukacja i rozrywka. Miasto to „przyjaciel” kobiety, dający jej wsparcie w procesie samorealizacji” – komentuje raport psycholog i terapeuta Maria Rotkiel. Negatywne strony miasta to dla kobiet z Warszawy przede wszystkim stres. Warszawianki silniej odczuwają problemy mieszkaniowe (43%) i zagęszczenie populacji (61%). 16% kobiet z Warszawy wskazuje na brak towarzystwa w mieście i osamotnienie. Podobne podejście prezentują do trudności w dostępie do rynku pracy (28-29%). Obawy z tego powodu są tu zdecydowanie wyższe niż w badaniach innych miast (16%).

[gallery_bank type=”images” format=”masonry” title=”false” desc=”false” responsive=”true” special_effect=”none” animation_effect=”bounce” album_title=”false” album_id=”46″]

W ocenie kobiet najważniejsze atuty miast to dostęp do rozrywek oraz różnorodność form aktywności (63%), dostęp do kultury (61%). Warszawianki częściej też niż mieszkanki Krakowa podkreślają znaczenie dostępności pracy (62% wobec 34%), krakowianki częściej wskazują na rolę atmosfery towarzyskiej (Kraków 24%, Warszawa 8%).

73% kobiet z Warszawy preferuje model miasta zwieloma mniejszymi centrami, rozproszonymi na całym jego obszarze. Według kobiet życie w mieście stałoby się przyjemniejsze dzięki mniejszemu skażeniu środowiska (60%), łatwiejszemu dostępowi do transportu i większej płynności ruchu samochodowego (48%). Dla kobiet z Polski ważniejszym niż dla pozostałych badanych okazał się walor estetyki i architektury miasta (Kraków 14%, Warszawa 13%, wszystkie miasta ogółem 10%).

[gallery_bank type=”images” format=”masonry” title=”false” desc=”false” responsive=”true” special_effect=”none” animation_effect=”bounce” album_title=”false” album_id=”47″]

KOBIETY W MIEŚCIE to kolejny projekt badawczy Grupy Lafarge, firmy oferującej rozwiązania dla budownictwa, zrealizowany we współpracy z instytutem IPSOS. Badania zostały przeprowadzone w lutym 2015 roku w pięciu miastach Europy: w Warszawie, Krakowie, Paryżu, Marsylii i Madrycie i objęły łącznie 3015 osób. Celem było poznanie opinii mieszkańców wytypowanych metropolii, w szczególności kobiet, na temat ich życia w mieście.

 

Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl