Ile rowerów przejeżdża przez Warszawę? Urząd Miasta publikuje informację na ten temat

Firma Polska Inżynieria policzyła rowerzystów w 52 lokalizacjach w dni robocze i weekendy. Największe natężenia ruchu rowerowego zanotowano na ciągu ulic Prymasa Tysiąclecia – Bitwy Warszawskiej 1920 r. – Banacha oraz na moście Świętokrzyskim.




Fot. ZTM

Fot. ZTM

„Mamy wyniki z tegorocznych pomiarów ruchu rowerowego. Są już dostępne na naszej stronie internetowej. W tym roku nie dopisała pogoda – musieliśmy nawet przedłużyć termin pomiarów, bo ciągle padało albo było zbyt chłodno” – pisze Łukasz Puchalski Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej.

W porównaniu z wynikami z 2014 roku, różnice nie są wielkie, należy jednak podkreślić, że są to dane z pojedynczych dni pomiarowych, które trudno jest porównać ze względu na różnice pogodowe. W tym roku kapryśna pogoda w maju i czerwcu sprawiła, że pomiary przeciągnęły się do drugiej połowy czerwca, niektóre dni pomiarowe były wyraźnie chłodniejsze niż rok wcześniej.

W kilku lokalizacjach, w których dostępne są dane z pomiarów z lat 2009-2012, widać jednak wyraźną tendencję wzrostową. Wielkość ruchu rowerowego w szczycie komunikacyjnym wzrasta co roku o ok. 20-30 rowerów/godzinę.

Zadaniem pomiarowców było notowanie, czy rowerzysta korzysta z chodnika, jezdni czy z dedykowanej infrastruktury rowerowej. Tu wyniki są zróżnicowane, zależne w dużej mierze od organizacji ruchu na danym skrzyżowaniu, jednak wyraźnie widać, że w przypadku braku dedykowanej infrastruktury rowerowej większość rowerzystów korzysta z chodnika. Aby to zmienić, miasto będzie sukcesywnie rozbudować infrastrukturę rowerową. Tam, gdzie infrastruktura jest dobra i spójna, korzysta z niej ponad 95% rowerzystów.

Wykonawca pomiarów dokonał także obliczenia procentowego udziału rowerzystów w ruchu. Podstawą były aktualne (tegoroczne) wyniki pomiarów ruchu samochodów i napełnienia komunikacji miejskiej. Największy udział ruchu rowerowego jest na ul. Prymasa Tysiąclecia (na południe od ul. Kasprzaka) oraz na moście Świętokrzyskim – tu w szczycie popołudniowym udział ruchu rowerowego sięga nawet 10%! Widać też, że oddana do użytku jesienią ubiegłego roku trasa rowerowa wzdłuż ulic Świętokrzyskiej i Prostej szybko zyskała dużą popularność – przy rondzie ONZ przejeżdża nawet 450 rowerów/godz. w obu kierunkach.

Analogicznie jak rok temu, wykonawca obserwował wybrane cechy rowerzystów takich jak płeć, ubiór czy rodzaj roweru. Poza ręcznymi pomiarami, UM rozwija sieć automatycznych punktów pomiarowych. Obecnie ruch rowerowy jest stale mierzony w 11 punktach pomiarowych, i w tym roku dojdą kolejne, m.in. przy nowobudowanych drogach dla rowerów. Miasto pracuje też nad udostępnieniem danych z liczników na stronie internetowej.

Dane z pomiarów (ręcznych i automatycznych) służą m.in. do planowania inwestycji – w ramach 74 mln zł przyznanych na infrastrukturę rowerową na lata 2016-2017 na czerwcowym posiedzeniu Rady Warszawy, planowane są remonty najpopularniejszej trasy wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia i udrożnienie Ronda Zesłańców Syberyjskich, a także zbudowanie równoległej trasy obwodowej wzdłuż ulic Okopowa-Towarowa.

Szczegółowe wyniki dostępne są na stronie http://rowery.um.warszawa.pl/




komentarz(y)

Copyright © 2016 warszawawpigulce.pl Powered by BLUEICE Warszawę w Pigułce obsługuje Biuro Rachunkowe MP-Consulting i Partnerzy s.c.