151 rocznica wybudowania Mostu Kierbedzia

151 lat temu otwarto Most Kierbedzia, pierwszą żelazną przeprawa na Wiśle. Początkowo nazywano go Aleksandryjskim, od imienia cara Aleksandra II, potem Kierbedzia od nazwiska projektanta. Konstrukcja była dwukrotnie wysadzana. Najpierw w sierpniu 1915 roku przez Rosjan, a następnie we wrześniu 1944 roku przez Niemców.

Konrad Brandel - D. Kobielski, Warszawa na fotografiach z XIX wieku, Wydawnictwo Artystyczno-Graficzne, Warszawa 1970, s. 174, no ISBN K. Lejko, Warszawa w obiektywie Konrada Brandla / Domena publiczna

Konrad Brandel – D. Kobielski, Warszawa na fotografiach z XIX wieku, Wydawnictwo Artystyczno-Graficzne, Warszawa 1970, s. 174, no ISBN K. Lejko, Warszawa w obiektywie Konrada Brandla / Domena publiczna

Budowa trwała pięć lat od 1859 roku. Most miał sześć przęseł i długość 474 metrów. Początkowo miał być mostem kolejowym, zdecydowano jednak, że przez centrum stolicy nie będzie prowadziło się przeprawy i ostatecznie dopuszczono tam ruch drogowy z torami dla tramwajów konnych.

5 sierpnia 1915 roku o 6.00 rano most został wysadzony przez wojska rosyjskie, które wycofywały się pod naporem Niemców. Wysadzono dwa przesła, zachowała się jednak filarym, dzięki czemu rok później można było go odbudować w zmienionej formie.

W 1944 roku miała miejsce analogiczna sytuacja. Tym razem przeprawę wysadzili Niemcy, którzy uciekali przed Armią Radziecką. Niektóre z filarów zachowały się do dnia dzisiejszego. Po dodaniu nowych, zbudowano na nich most Śląsko-Dąbrowski.


Uwaga! Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiując treści i grafikę z naszej strony akceptujesz warunki umowy licencyjnej.

Copyright © 2016-2019 warszawawpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Powered by BLUEICE Warszawę w Pigułce obsługuje Biuro Rachunkowe MP-Consulting i Partnerzy s.c.
c