400 zł automatycznie popłynie na konta Polaków. Możesz sprawdzić czy doszło
W roku 2024, emeryci oraz renciści w Polsce mogą liczyć na zwrot nadpłaconego podatku, który dla niektórych może wynieść nawet do 400 złotych. Jest to związane z wprowadzeniem dodatkowych świadczeń, takich jak tzw. trzynasta i czternasta emerytura, co jest szczególnie ważne dla osób otrzymujących niższe świadczenia.
Nie są jeszcze znane konkretne daty wypłat, ale przewiduje się, że pierwsze przelewy zostaną zrealizowane w pierwszym kwartale 2024 roku. Jest to informacja z niecierpliwością oczekiwana przez wielu seniorów, dla których każde dodatkowe środki finansowe mają istotne znaczenie.
Kwota zwrotu jest zależna od wysokości otrzymywanej emerytury. Przykładowo, dla emerytur w wysokości 500 zł brutto, zwrot wynosi 78 zł, a dla 1000 zł – 149 zł. Dla kwoty 1500 zł zwrot wynosi 269 zł, dla 2000 zł – 389 zł, a dla emerytur wynoszących 2100 zł brutto zwrot wzrasta do 413 zł. Natomiast dla emerytur w wysokości 2200 zł, 2300 zł i 2400 zł zwroty wynoszą odpowiednio 360 zł, 240 zł i 120 zł.
Należy jednak podkreślić, że mimo że zwrot podatku jest pozytywnym rozwiązaniem, istnieje ciągła potrzeba podejmowania działań na rzecz poprawy sytuacji finansowej najuboższych emerytów. W obliczu rosnącej inflacji, która realnie zmniejsza ich dochody, konieczne są długofalowe strategie i rozwiązania.
Ubóstwo wśród seniorów w Polsce
Według danych GUS wyróżniamy trzy rodzaje ubóstwa. Skrajne, relatywne i ustawowe:
- Ubóstwo skrajne (absolutne): odnosi się do sytuacji, w której osoba lub gospodarstwo domowe żyje poniżej minimalnego poziomu niezbędnego do zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych, takich jak żywność, schronienie, opieka zdrowotna i edukacja. Jest to kategoria ubóstwa, która jest niezależna od względów społecznych i ekonomicznych. Oznacza to, że osoba uboga w sensie skrajnym nie ma wystarczających środków, aby przetrwać i przeżyć, niezależnie od tego, jakie są standardy życia w danym społeczeństwie. GUS nazywa ten poziom ubóstwa, jako alarmowy poziom zaspokajania potrzeb.
- Ubóstwo relatywne: jest pojęciem opartym na porównaniach społecznych. Oznacza to, że osoba lub gospodarstwo domowe jest uważane za ubogie w stosunku do innych osób lub rodzin w danym społeczeństwie. Poziom ubóstwa relatywnego zmienia się w zależności od standardów życia i dochodów społeczeństwa. Oznacza to, że osoba może mieć wystarczająco dużo środków do zaspokojenia swoich podstawowych potrzeb. GUS mówi, że jest to gospodarstwo, które dysponuje kwotą 50 proc. tej, którą przeciętnie miesięcznie wydają gospodarstwa domowe w Polsce.
- Ubóstwo ustawowe (ubóstwo według kryteriów prawnych): to pojęcie oparte na przepisach prawnych lub polityce publicznej. Określa, czy osoba lub gospodarstwo domowe kwalifikuje się do pewnych świadczeń, ulg podatkowych lub programów pomocy społecznej na podstawie określonych kryteriów prawnych, takich jak dochód, liczba członków rodziny czy inne wskaźniki. To oznacza, że poziom ubóstwa jest ustalany na podstawie wytycznych prawnych lub regulacji, które mogą różnić się w różnych jurysdykcjach. Według GUS to wszystkie inne osoby, które kwalifikują się do otrzymania wsparcia z pomocy społecznej.
Te dane można odnieść do okresu, jakim dysponuje GUS. W 2015 roku, w grupie seniorów powyżej 65 roku życia w skrajnym ubóstwie żyło 4,2 proc., w ubóstwie relatywnym 10,6 proc., a w ustawowym 6,2 proc. osób. Według danych GUS z 2022 roku, odnoszących się do tej samej grupy wiekowej, w ubóstwie w skrajnym żyło 3,9 proc. w ubóstwie relatywnym – 9,8 proc., a ustawowym – 4,5 proc. osób. To spory spadek biorąc pod uwagę, że jesteśmy obecnie w okresie podwyższonej inflacji.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.