Tramwaje Warszawskie: kostka na Czynszowej nie jest zabytkiem!
Od kilku dni toczy się burzliwa dyskusja o wymianie kostki na ul. Czynszowej. W związku remontem pętli, nawierzchnia została zerwana, a w jej miejsce zostanie położona nowa. Przeciwnicy tego rozwiązania mówili, ze kostka jest zabytkowa. Teraz Tramwaje Warszawskie uspokajają: kostka jest współczesna i nie stanowi żadnej wartości historycznej.
„Od kilku dni wzmogło się zainteresowanie mediów remontem torowiska prowadzonym przy ul. Czynszowej. Pojawiły się doniesienia o rzekomym usunięciu starej kostki granitowej. W związku z tym pragniemy rozwiać wszelkie wątpliwości z tym związane.” – piszą w oświadczeniu Stołeczny Konserwator Zabytków i Zarząd Tramwajów Warszawskich
„Podczas projektowania remontu pętli Czynszowa projektant – firma Drogowa Pracownia Projektowa Jacek Żuraw – uzyskał opinię Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków stwierdzającą, że obszar ten nie podlega ochronie konserwatorskiej.
Kostka, która znajdowała się w obrębie torowiska jest współczesna i nie stanowi żadnej wartości historycznej.
Od samego początku Spółka planowała zabezpieczenie kostki granitowej, znajdującej się na podjazdach do budynków, a po zakończeniu remontu torowiska oraz oczyszczeniu jej powrót na podjazdy przed kamienicami. Zależy nam wszystkim na tym, by chodniki przed kamienicami zachowały swój historyczny klimat.
W obrębie torowisk położona zostanie kostka rzędowa granitowa – w miejsce wcześniejszej nawierzchni ułożonej podczas ostatniego remontu torów (typowa kostka granitowa).
Uzgodniono także, że przy kolejnych remontach torowisk i nawierzchni stare elementy nawierzchni granitowej będą, w miarę możliwości, zabezpieczane
i zachowywane. W niektórych przypadkach możliwe będzie także jej wtórne ułożenie.
Potwierdziło to spotkanie pomiędzy przedstawicielami Spółki Tramwaje Warszawskie, Biurem Stołecznego Konserwatora Zabytków oraz Pełnomocnikiem ds. rewitalizacji.”
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.