Szokujące zmiany. Ograniczenia dla seniorów. Będą mieli egzaminy co dwa lata
Ograniczenie prędkości do 90 km/h dla jedynych i prawo jazdy tylko na dwa lata dla drugich. Unia bierze się za kierowców, ale kierunek który obiera wywołuje liczne kontrowersje.

Fot. Shutterstock / Warszawa w Pigułce
Nowe regulacje dotyczące kierowców szokują. Po pierwsze Unia Europejska proponuje ograniczyć prędkość wszystkim początkującym kierowcom do 90 km/h. To krok w dobrą stronę.
Po drugie, co wywołuje dużo większy sprzeciw, proponuje się drastyczne zmiany obejmujące grupę seniorów-kierowców. Ostatnie statystyki wskazują, że osoby powyżej 60. roku życia odpowiadają za najniższą liczbę wypadków na drogach w całej Europie. Wskaźnik wypadków w tej grupie wiekowej wynosi jedynie 3,49 na 10 tysięcy ludzi. Dla porównania, wskaźnik ten dla młodszych kierowców, w wieku 18-24 lata, wynosi aż 13,77.
Co czeka tych kierowców? Nowe propozycje
UE proponuje, by osoby po 60. roku życia miały przedłużane prawo jazdy na kolejnych 7 lat, po 70. roku życia na kolejnych pięć, a po 80. roku życia tylko na dwa. Co po tym terminie? Cały proces zdawania prawa jazdy należałoby powtórzyć, być może jednak w ograniczonym zakresie. Byłyby to badania lekarskie, testy psychologiczne i praktyczny egzamin na prawo jazdy.
Planowane przepisy, które skracają okres ważności prawa jazdy dla seniorów oraz wprowadzają obowiązek regularnych badań, spotykają się z mieszanymi reakcjami. Z jednej strony chcemy mieć pewność, że każdy za kierownicą jest w pełni zdolny do prowadzenia pojazdu. Z drugiej strony, nie można generalizować i zakładać, że każdy senior stanowi zagrożenie na drodze.
Pojawiają się też pytania o suwerenność krajów członkowskich w kontekście wydawania praw jazdy. Czy to naprawdę UE powinna decydować o takich kwestiach? Choć bezpieczeństwo na drogach jest priorytetem, ważne jest, aby podejmowane decyzje były oparte na rzetelnych danych i nie prowadziły do niesprawiedliwej dyskryminacji seniorów. Wprowadzenie nowych regulacji będzie wymagało głębokiej analizy i konsultacji, uwzględniającej zarówno statystyki wypadków, jak i indywidualne potrzeby kierowców w różnym wieku.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.