Koniec telefonów w szkole? Jest taki pomysł, padła data
Organizacje pozarządowe skierowały do ministerstw edukacji i cyfryzacji apel o wprowadzenie jednolitych zasad higieny cyfrowej w szkołach. Miałoby to obejmować zakaz używania telefonów komórkowych i innych indywidualnych urządzeń elektronicznych, poza wyjątkami stanowiącymi pomoce naukowe – informuje „Rzeczpospolita”.
Instytut Spraw Obywatelskich, powołując się na badania naukowe, podkreśla, że uzależnienie od telefonów komórkowych może być porównywalne z uzależnieniem od narkotyków. Ponadto, argumentuje, że nierówny dostęp do technologii cyfrowych nie wyrównuje szans edukacyjnych wśród uczniów z różnych środowisk. Organizacja uważa, że młodzi ludzie powinni rozwijać umiejętności miękkie, które pozwolą im bezpiecznie i świadomie korzystać z dobrodziejstw wirtualnego świata.
Proponowane zmiany, mające na celu poprawę koncentracji i ograniczenie dystrakcji wśród uczniów, miałyby, według autorów petycji, wejść w życie już od początku kolejnego roku szkolnego.
Reakcje na apel
Propozycja spotkała się z różnymi opiniami. Radczyni prawna Agata Bilska, cytowana przez „Rzeczpospolitą” zauważa, że po wprowadzeniu zakazu w jednej z placówek, szkoła stała się żywsza, a uczniowie zaczęli więcej ze sobą rozmawiać. Wskazuje to na potencjalne pozytywne skutki ograniczenia dostępu do urządzeń elektronicznych w środowisku szkolnym. Z kolei adwokat Michał Świąder podnosi kwestie bezpieczeństwa, zwracając uwagę, że w sytuacjach kryzysowych szybki dostęp do telefonu może być kluczowy.
Przyszłość cyfrowej higieny w polskich szkołach
Kwestia zasad higieny cyfrowej w szkołach staje się przedmiotem szerokiej debaty, uwzględniającej zarówno potencjalne korzyści, jak i wyzwania związane z ograniczeniem dostępu do technologii. Rozwiązanie to wymaga dalszych konsultacji i analiz, biorąc pod uwagę różnorodne potrzeby i bezpieczeństwo uczniów. Odpowiedź ministerstw na apel organizacji pozarządowych może zaważyć na przyszłości edukacji cyfrowej w Polsce, szukając równowagi między korzyściami płynącymi z dostępu do technologii a potrzebą skupienia i rozwoju interpersonalnego w środowisku szkolnym.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.