Rząd żąda zwrotu pieniędzy. Resort wysyła pisma
Rodzice w całej Polsce masowo dostają wezwania z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) do zwrotu pieniędzy. Problem dotyczy osób, które równocześnie pobierały środki z programu Rodzinny Kapitał Opiekuńczy (RKO) i złożyły wnioski o świadczenie w ramach nowego programu Aktywny Rodzic. Jak tłumaczą przedstawiciele Ministerstwa Rodziny, sytuacja jest spowodowana koniecznością zachowania ciągłości wypłat świadczeń.
Minister uspokaja rodziców
Minister Rodziny Agnieszka Dziemianowicz-Bąk wyjaśniła w rozmowie z TVP Info, że nie ma powodów do paniki. „Chodzi tu o zachowanie ciągłości wypłaty świadczeń” – podkreśla minister.
Od 1 października można było składać wnioski o świadczenia z programu Aktywny Rodzic, a pierwsze wypłaty ruszyły pod koniec listopada. W tym czasie ZUS nadal wypłacał rodzicom środki w ramach RKO, aby rodziny nie zostały bez wsparcia finansowego. Problem pojawił się w momencie przyznania prawa do nowego świadczenia, co zgodnie z przepisami powoduje uchylenie prawa do RKO.
Dwie opcje rozliczenia nadpłaty
Rzecznik ZUS Wojciech Dąbrówka poinformował, że z dniem przyznania prawa do świadczenia z programu Aktywny Rodzic, ZUS automatycznie uchyla prawo do świadczenia RKO. „W odrębnej decyzji ZUS ustali kwotę nadpłaconego RKO, którą rodzic powinien zwrócić” – dodał.
Rodzice mają do wyboru dwie opcje uregulowania nadpłaty:
- Jednorazowy zwrot całej kwoty.
- Rozłożenie spłaty na raty poprzez comiesięczne potrącenia z bieżących świadczeń.
W przypadku problemów z jednorazowym zwrotem środków, rodzice mogą skontaktować się z ZUS w celu ustalenia dogodnych warunków spłaty.
Zasady korzystania z programów
Warto przypomnieć, że przepisy wykluczają możliwość jednoczesnego korzystania z programu Aktywny Rodzic i Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego. RKO oferuje łącznie 12 tysięcy złotych na drugie i kolejne dziecko w wieku 12-35 miesięcy, wypłacane w transzach 500 lub 1000 złotych miesięcznie.
Natomiast program Aktywny Rodzic obejmuje trzy rodzaje wsparcia:
- Aktywni rodzice w pracy – wspierający rodziców powracających na rynek pracy;
- Aktywnie w żłobku – finansowanie opieki w żłobkach lub klubach dziecięcych;
- Aktywnie w domu – wspomagający rodziców opiekujących się dzieckiem w domu.
Wnioski do programu Aktywny Rodzic można składać wyłącznie online, co ma ułatwić i przyspieszyć proces przyznawania świadczeń.
Co robić w przypadku wezwania?
Rodzice, którzy otrzymali wezwanie z ZUS, powinni zapoznać się z treścią decyzji i wybrać dogodny sposób spłaty nadpłaty. W razie wątpliwości można skontaktować się z najbliższym oddziałem ZUS lub skorzystać z infolinii. Ważne jest, aby nie ignorować wezwania, gdyż brak odpowiedzi może prowadzić do egzekucji środków przez urząd.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.