Bez kasowników, bez bramek. Będzie nowy system biletowy w Warszawie!
Ratusz chce wprowadzić nowy system biletowy o którym głośno jest od dłuższego czasu. Znane są już pierwsze szczegóły. System może być bezkasownikowy i bezbramkowy.
W ramach planowanej modernizacji, z autobusów, tramwajów i stacji metra znikną tradycyjne biletomaty, kasowniki, a potencjalnie także bramki w metrze. Obecnie ratusz prowadzi rozmowy z czterema firmami zainteresowanymi wdrożeniem nowego systemu, a do końca maja powinny zakończyć się negocjacje i złożenie konkretnych ofert przetargowych.
W październiku zeszłego roku ogłoszono postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego, w którym początkowo wpłynęło pięć ofert. Jedna z nich została odrzucona przez miasto, a decyzję tę podtrzymała izba odwoławcza. Obecnie w grze pozostają: Mennica Polska, konsorcjum Mera-Serwis i SGL, Cubic Transporation Systems oraz konsorcjum Orange Polska, estońskie Ridango i polskie Integrated Solutions.
Od 8 kwietnia trwają spotkania dialogowe z oferentami, podzielone na pięć bloków tematycznych, obejmujących kwestie techniczne, wdrożeniowe, ciągłości działania, zapisy umowne oraz promocję projektu i informowanie mieszkańców. Po zakończeniu rozmów pod koniec maja, miasto oczekuje na konkretne oferty, które będą poddawane analizie w celu wyboru dostawcy nowego systemu.
Zmiana systemu biletowego to olbrzymie wyzwanie dla Warszawy i jej mieszkańców. Do historii przejdą kartonikowe bilety z paskiem magnetycznym, a pojawi się zupełnie nowy system, upraszczający płatności za bilety i obejmujący nowoczesne formy, takie jak Blik czy NFC. Powstanie centralne konto pasażera, do którego będzie można przypisać dowolne urządzenie zbliżeniowe. System umożliwi także planowanie podróży, sugerując najkorzystniejszą trasę i zmieniając ją w razie potrzeby.
Jak podkreśla wiceprezydent Michał Olszewski, obecny system ma ponad 20 lat i jest już przestarzały, mimo że w momencie wprowadzania był nowoczesny. Wykonawca nowego systemu ma świadczyć usługę przez 10 lat, a po tym okresie może okazać się, że i on będzie już przestarzały ze względu na szybki rozwój technologii. Dlatego miasto stawia na model operatorski, w którym firma jest zainteresowana wdrażaniem nowych rozwiązań w trakcie trwania umowy.
Bezpieczeństwo nowego systemu ma gwarantować współpraca z doświadczonymi partnerami, takimi jak Visa i MasterCard. Wdrażanie systemu rozpocznie się około półtora roku po wyborze wykonawcy i potrwa kolejne dwa lata, w trakcie których równolegle będzie można korzystać z tradycyjnego kasowania biletów. Pełne przejście na nowy system planowane jest na 2028 rok.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.