„Buta, wygodnictwo, nieznajomość przepisów”. Radna o rowerzystach pędzących po chodnikach

Radna Ewa Szydłowska zwraca uwagę policji i straży miejskiej, na zachowanie rowerzystów. W całej stolicy mnóstwo jest przypadków, kiedy cykliści pędzą po chodniku często pomimo ścieżki rowerowej. Zdaniem radnej, osoby starsze i dzieci czują zagrożenie zdrowia i życia.

Fot. Pixabay

Radna zwraca też uwagę, że to nie brak drogi dla rowerów jest problemem, a zwykła buta, wygodnictwo i nieznajomość przepisów.

Szanowny Panie Burmistrzu w imieniu Mieszkańców zwracam się z prośba o interwencję do Policji i Straży Miejskiej, która w zeszłym roku otrzymała dodatkowe uprawnienia służące poprawie bezpieczeństwa Pieszych na chodnikach i przejściach przez pasy. Tak jak w zeszłym roku tak i teraz gdy sezon rowerowy się zaczął problem z pędzącymi po chodnikach rowerzystami nadal jest aktualny. Zwłaszcza Osoby starsze i dzieci czują bardzo duże zagrożenie zdrowia i życia.

Z obserwacji widzę, że nie jest to spowodowane brakiem drogi rowerowej a tylko zwykłej buty, wygodnictwa i nie znajomości przepisów. Tym bardziej że bardzo słabo jest Egzekwowane prawo w stosunku do Osób łamiących je w tej kwestii a zwykły obywatel w stanie zagrożenia nie może tego zgłosić, ponieważ każdy rowerzysta jest anonimowy. Zupełnie inaczej wygląda to w stosunku do kierowców czy motocyklistów, których pojazd posiada tablice rejestracyjne. Niestety każdy rowerzysta łamiący prawo niekorzystnie wpływa na wizerunek ogólny Osób poruszających się rowerami. – pisze w interpelacji radna z Pragi Południe Ewa Szydłowska.

Radna dostała już odpowiedź. Udzielił jej Zastępca Dyrektora Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.

Na terenie m.st. Warszawy od kilku lat prowadzone są różne kampanie i działania edukacyjne, których celem jest przypomnienie rowerzystom o bezpiecznych zachowaniach, także wobec pieszych poruszających się po chodnikach.
W 2019 roku Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) prowadził kampanię „Rower to pojazd”, która miała za zadanie zwrócenie uwagi na problematyczne sytuacje związane z poruszaniem się na rowerze po ulicach miasta. Były to: jazda po chodniku, niesygnalizowanie skrętu, brak obowiązkowego oświetlenia roweru, nielegalna i niebezpieczna jazda pod prąd jednokierunkowymi pasami dla rowerów, nietrzymanie się prawej strony oraz szeroko pojęta życzliwość wobec pieszych. Założeniem kampanii było wzbudzenia empatii i poczucia odpowiedzialności wśród rowerzystów, którzy oprócz praw mają także obowiązki. Akcja została zrealizowana we współpracy z Biurem Polityki Mobilności
i Transportu oraz przy wsparciu, między innymi, Straży Miejskiej m.st. Warszawy.

W bieżącym roku odbyła się 5 edycja kampanii „Rowerowy maj” również organizowana przez ZDM, skierowana do uczniów i przedszkolaków. Promowała ona bezpieczną jazdę na rowerze, hulajnodze, rolkach i deskorolce.
Również Straż Miejska m.st. Warszawy realizuje stałe programy edukacyjne w zakresie poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym skierowane do dzieci, młodzieży i dorosłych. Straż prowadzi największe w Polsce Miasteczko Ruchu Drogowego. Dzieci i młodzież zdobywają tam umiejętności praktyczne w warunkach najbardziej zbliżonych do spotykanych na drogach publicznych. Dzieci przygotowują się tam do zdania egzaminu na kartę rowerową. Straż Miejska współpracuje z policjantami z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji.

W 2021 roku strażnicy miejscy ukarali mandatami karnymi 84 rowerzystów wobec 622 zastosowali środki oddziaływania wychowawczego, 2 rowerzystów będących pod wpływem alkoholu zostało ujętych i przekazanych Policji.

Przypominamy, że zgodnie z nowym prawem jazda po chodniku często jest traktowana, jako wykroczenie i grozi za nią mandat. Z chodnika można skorzystać w wyjątkowych sytuacjach:

1) rowerzysta opiekuje się dzieckiem w wieku do lat 10 kierującym rowerem;
2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 metry i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Warunki te muszą być spełnione łącznie – to znaczy, że żeby skorzystać z chodnika muszą wystąpić wszystkie naraz.
3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (pada deszcz, śnieg, jest gęsta mgła znacznie ograniczająca widoczność).

Ustawa zwraca też uwagę, że w przypadku skorzystania z chodnika prędkość roweru musi być zbliżona do prędkości pieszych, a prowadzący musi zachować wyjątkową ostrożność. Za nieprzestrzeganie przepisów grozi od 50 do 100 zł mandatu.


Uwaga! Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiując treści i grafikę z naszej strony akceptujesz warunki umowy licencyjnej.

Copyright © 2016-2019 warszawawpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Powered by BLUEICE Warszawę w Pigułce obsługuje Biuro Rachunkowe MP-Consulting i Partnerzy s.c.