Cztery miliony Polaków bez dostępu do konta. Reaguje ministerstwo

Z dnia na dzień miliony Polaków nagle straciły dostęp do Profilu Zaufanego, niezbędnego do korzystania z elektronicznych usług publicznych. Skala problemu jest duża, dlatego Ministerstwo Cyfryzacji przypomniało, jak odzyskać dostęp do usługi.

Fot. Shutterstock

31 października br. stał się dniem, kiedy wygasła ważność aż 5,5 mln Profili Zaufanych, co jak informuje RMF FM, skutkowało tym, że 3,7 mln użytkowników utraciło dostęp do tej cyfrowej identyfikacji. Pomimo iż 1,8 mln osób zdołało zaktualizować ważność swoich profili, w tym 800 tys. dokonało tego w samym dniu wygaśnięcia, systemy rządowe doświadczyły znacznych przeciążeń.

Profil Zaufany, który jest ważny przez okres trzech lat, stał się w czasach cyfrowej transformacji podstawowym narzędziem dostępu do szerokiej gamy usług publicznych, umożliwiając obywatelom składanie podpisu zaufanego online. Od 2020 roku, jego ważność była przedłużana automatycznie, jednak obecnie konieczne jest samodzielne odnowienie profilu.

Ministerstwo Cyfryzacji wychodzi naprzeciw oczekiwaniom użytkowników, zachęcając do zakładania nowego profilu przez Internet, co jest możliwe bez wychodzenia z domu. W tym celu należy zalogować się na konto użytkownika i w zakładce „Załóż nowy profil zaufany” wybrać jedną z dwóch opcji: założenie profilu przez bank lub innego dostawcę, lub założenie profilu e-dowodem.

Dla osób, które nie posiadają konta lub napotykają problemy z logowaniem, istnieje możliwość rejestracji na stronie pz.gov.pl i wybrania sposobu potwierdzenia tożsamości spośród dostępnych metod. Proces ten jest kluczowy do ponownego uzyskania dostępu do Profilu Zaufanego i korzystania z usług publicznych.

W przypadku dodatkowych pytań lub problemów, Ministerstwo Cyfryzacji oferuje wsparcie poprzez centrum pomocy, które jest dostępne pod adresem mailowym pz-pomoc@coi.gov.pl, a także telefonicznie pod numerem +48(42)253 54 50 w godzinach pracy od poniedziałku do piątku.

Do potwierdzenia tożsamości w profilu zaufanym można użyć jednej z czterech metod: bankowości elektronicznej, wideo weryfikacji, dowodu osobistego z warstwą elektroniczną lub osobiście w placówkach takich jak ZUS, urzędy gmin czy urzędy skarbowe.

Dzięki odpowiedniej reakcji Ministerstwa Cyfryzacji, proces odzyskania dostępu do Profilu Zaufanego powinien być szybki i prosty, co pozwoli Polakom na kontynuowanie korzystania z cyfrowych usług publicznych bez zbędnych przeszkód.

Obserwuj nas w Google News
Obserwuj
Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl