Luxtorpeda – cud przedwojennej techniki

Luxtorpeda to było coś – polskie wagony o futurystycznych kształtach gnały przez Polskę z zawrotną szybkością w latach 30. XX wieku. „Luxtorpedą” określano tez inne dalekobieżne wagony spalinowe PKP przed, jak i po II wojnie światowej.

Luxtorpeda. Fot. Wikipedia

Luxtorpeda. Fot. Wikipedia

Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 roku na cały tabor PKP przypadał tylko jeden wagon spalinowy, resztę stanowiły wagony parowe. W czasie eksploatacji okazało się, ze technologia tego pierwszego jest dużo wydajniejsza. W celu przeprowadzenia dalszych testów w 1933 roku zakupiono od Austro-Daimler-Puch wagon spalinowy, który po przejściu testów został zakupiony noszący nazwę „luxtorpeda” i oznaczony przez PKP SAx 90080.

Na podstawie planów tegoż wagonu w Fabloku wyprodukowano 5 ulepszonych egzemplarzy „Luxtorpedy” o oznaczeniach PKP od SAx 90081 do SAx 90085, z silnikiem MAN. W roku 1936 jeden z nich pobił rekord przejazdu na trasie Kraków – Zakopane: 2 godziny 18 minut!.

„Luxtorpeda” w Polsce była pociągiem luksusowym. Ceny biletów były wysokie a kształt pociągu, nowoczesny. Składy zawierały wyłącznie miejsca pierwszej klasy. Pociąg z Warszawy jeździła w następujących kierunkach:

Warszawa – Katowice i Kraków przez Kielce (skład rozdzielany na stacji Tunel)

Warszawa – Katowice przez Częstochowę

Warszawa – Łódź,

Warszawa – Białystok – Suwałki (w sezonie letnim)

Warszawa – Poznań (od sierpnia 1939)


Uwaga! Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiując treści i grafikę z naszej strony akceptujesz warunki umowy licencyjnej.

Copyright © 2016-2019 warszawawpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Powered by BLUEICE Warszawę w Pigułce obsługuje Biuro Rachunkowe MP-Consulting i Partnerzy s.c.
c