Maszynista KM buduje na swoim podwórku… skansen kolejowy

Mateusz od dziecka interesował się koleją – robił makiety, kupował modele pociągów. Kolejnym etapem była budowa roweru, który jeździ po torach, odrestaurowanie prawdziwego semafora i budowa toru. Teraz Mateusz uratował przed zezłomowaniem zabytkową lokomotywę i zamierza zbudować wagony. Na jego podwórku powstanie skansen kolejowy.

Fot. Koleje Mazowieckie

Fot. Koleje Mazowieckie

Mateusz Milkowski, 23-letni maszynista Kolei Mazowieckich, postanowił upamiętnić kolejkę wąskotorową, która istniała w jego miejscowości Dalekie – Tartak. Kolejka została zbudowana równo 100 lat temu, natomiast zakończyła funkcjonowanie około roku 1960. Razem z tatą, długoletnim pracownikiem kolei, zbudowali na podwórku tor z zachowaniem wszystkich kolejowych standardów, postawili prawdziwy semafor  i rozpoczęli starania o lokomotywę.

W spełnieniu marzenia o budowie skansenu pomogli m.in.: Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, wraz z władzami samorządu województwa mazowieckiego oraz zarząd spółki Koleje Mazowieckie, którzy wystawili odpowiednie rekomendacje. Pomagali także znajomi pracownicy z różnych spółek kolejowych. Potrzeba było jeszcze poparcia ze strony władz powiatu, które Mateusz również szybko uzyskał.

Fot. Koleje Mazowieckie

Fot. Koleje Mazowieckie

„Parowóz to produkt z berlińskiej fabryki Orenstein & Koppelor z 1904 roku. Przetrwał pierwszą i drugą wojnę światową. Parowóz posiada wszystkie elementy, ale niektóre są na tyle skorodowane, że trzeba będzie dorobić nowe – opowiada Mateusz. – Dołączę do niego 2 wagony, które zrobię własnoręcznie z pomocą taty. Jeden będzie wykonany na wzór platformy do przewozu drzewa – właśnie takie platformy jeździły tutaj w naszej miejscowości. Drugi będzie wagonem specjalnym, na wzór takiego którym mieszkańcy dojeżdżali co niedzielę do kościoła. Zbuduję go na podzespołach z EN57. Szacuję, że wykonanie całego projektu zajmie mi około dwóch lat” – mówi Mateusz Milkowski.

Zainteresowanie koleją Mateusz ma w genach. Reprezentuje już czwarte pokolenie pracujące w tej branży. Pracę w Kolejach Mazowieckich zaczął w sierpniu 2012 roku, ale kolej to nie tylko jego praca, a całe życie – buduje makiety, zbiera modele pociągów, ratuje zabytkowe elementy infrastruktury kolejowej. Jako pierwszy w Polsce ma zabytkowy, ponad stuletni parowóz na własnym podwórku, a już wkrótce będzie miał skansen upamiętniający kolejkę wąskotorową, nazywaną Koleją Leśną Dalekie.


Uwaga! Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiując treści i grafikę z naszej strony akceptujesz warunki umowy licencyjnej.

Copyright © 2016-2019 warszawawpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Powered by BLUEICE Warszawę w Pigułce obsługuje Biuro Rachunkowe MP-Consulting i Partnerzy s.c.
c