Nowe trasy dojazdowe do II linii metra
Ratusz dwoi się i troi, by jakoś zrekompensować mieszkańcom brak mostu. Na razie z różnym skutkiem, ale ta zmiana na pewno wyjdzie wszystkim na dobre. Wprowadzone nowe tabory dowożące pasażerów do metra. W dodatku została ustalona w drodze konsultacji społecznych, a więc nie ma mowy o pominięciu jakiegoś ważnego punktu na trasie. Szczegółowe zmiany poniżej.
Linia 202
Będzie to nowa linia dowozowa do metra kursująca na trasie: GOCŁAWEK WSCHODNI – Szaserów – Dwernickiego – Stanisławowska – Mińska – Chodakowska – Żupnicza – Bliska – Dw. Wschodni (Lubelska) – Lubelska – Zamoyskiego – Sokola – METRO STADION.
Częstotliwość kursowania: 10 minut w godzinach szczytu i 20 minut poza szczytem i w święto.
Linia 105
Linia będzie kursowała rzadziej niż obecnie: co 8-10 minut w godzinach szczytu, co 8 minut poza szczytem i co 10 minut w święto.
Linia E-5
Nowa linia łącząca Jelonki ze stacją metra Rondo Daszyńskiego kursująca na trasie: OS. GÓRCZEWSKA – Górczewska – Lazurowa – Połczyńska – Wolska – Kasprzaka – Prosta – RONDO DASZYŃSKIEGO. Linia będzie się zatrzymywała na niewielkiej liczbie przystanków: Szobera, Batalionów Chłopskich, Człuchowska, Siemiatycka, Sternicza, Szeligowska i Ciepłownia Wola.
Częstotliwość: 8-10 minut w godzinach szczytu.
Linia 155
Będzie to nowa linia, która będzie kursowała na trasie: KOŁO – Obozowa (powrót: Newelska – Księcia Janusza) – Ciołka – Górczewska – Jana Olbrachta – Redutowa – Wolska – Kasprzaka (powrót: Ordona) – Prosta – Żelazna – Al. Jerozolimskie (powrót: Towarowa) – PL. ZAWISZY. Głównym jej zadaniem będzie dowóz mieszkańców Koła do stacji podziemnej kolei. Ponadto zastąpi na Woli wycofaną stamtąd linię 159.
Częstotliwość – 10 minut w szczycie, 15 minut poza szczytem i 20 minut w święto.
Linia 159
Linia zostanie wycofana z korkującego się odcinka ul. Towarowej i skierowana od strony Siekierek przez Dw. Zachodni do pętli CH BLUE CITY. Pozwoli to na uatrakcyjnienie komunikacji na ciągu ul. Koszykowej i połączenia z Dolnym Mokotowem poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania linii. Jej nowa trasa będzie następująca: EC SIEKIERKI – … – pl. Zawiszy – Al. Jerozolimskie (powrót: Al. Jerozolimskie – Niemcewicza – Grójecka) – Al. Bohaterów Września – Opaczewska (powrót bezpośrednio Opaczewską) – CH BLUE CITY.
Częstotliwość – 10 minut w godzinach szczytu, 10 minut poza szczytem i 12 minut w święto.
Linia 174
Jej trasa zostanie skorygowana w Śródmieściu. Linia zostanie wycofana ze słabo wykorzystywanego przez pasażerów odcinka trasy przebiegającego do Zachęty i będzie zapewniać połączenie z II linią metra na rondzie ONZ. Pełna trasa linii: Będzie następująca: BOKSERSKA – … – al. Jana Pawła II – rondo ONZ – Świętokrzyska – EMILII PLATER.
Częstotliwość – 10 minut w szczycie, 15 minut poza szczytem i 20 minut w święto.
Linia 160
Częstotliwość linii zostanie zmniejszona. Linia będzie kursowała co 10 minut w godzinach szczytu, co 15 minut poza godzinami szczytu i co 20 minut w święto.
Linia E-3
To będzie nowa linia, której zadaniem będzie wspomaganie linii 160. Zapewni także nowe, atrakcyjne połączenie osiedla Targówek z II linią metra (stacja Dworzec Wileński). Linia będzie kursowała na trasie: TARGÓWEK – trasa linii 160 – al. Solidarności – METRO DW. WILEŃSKI. Linia będzie kursowała jednokierunkowo. Rano będzie tylko dowoziła pasażerów do Dworca Wileńskiego a popołudniu będzie jeździła tylko z Dw. Wileńskiego na Targówek. Warto podkreślić, że będzie miała na swojej trasie bardzo mało przystanków: Pratulińska, Handlowa, DKS Targówek, Witebska, Myszkowska i Piotra Skargi.
Częstotliwość – 10 minut w godzinach szczytu.
Linia 338
Zostanie skierowana na trasę prowadzącą przez ul. Dąbrowszczaków: ZAJEZDNIA UTRATA – … – Ząbkowska – Targowa – 11 Listopada (powrót: Inżynierska – Wileńska) – Dąbrowszczaków – PL. HALLERA. Linia będzie kursowała także przez cały dzień co pozwoli na zapewnienie nowego, atrakcyjnego połączenia Targówka Przemysłowego i Szmulowizny z II linią metra (stacja Dworzec Wileński). Warto dodać, że jej rozkład zostanie skoordynowany z rozkładem linii 170.
Częstotliwość – 15 minut w godzinach szczytu, 20 minut poza szczytem.
Linia 512
Linia zostanie skierowana ul. Targową i południowym odcinkiem ul. Jagiellońskiej do stacji metra STADION NARODOWY. To rozwiązanie, spełni także postulaty mieszkańców Starej Pragi o uruchomienie połączenia lokalnego.
Częstotliwość: 10-15 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza szczytem i 20 minut w dni świąteczne.
Linia 412
Będzie to nowa linia „wydzielona” z linii 512, której zadaniem będzie wzmocnienie dojazdu z Zacisza do stacji metra Dworzec Wileński. Linia będzie kursowała tylko w jednym kierunku – z Zacisza do
Dworca Wileńskiego i tylko w godzinach porannego szczytu.
Będzie kursowała z częstotliwością co 15 minut.
Linia 527
Linia zostanie skierowana do pętli ESPERANTO (w związku z likwidacją pętli na pl. Bankowym). Pozwoli to również zrealizować postulaty mieszkańców Muranowa o zachowanie połączenia z Trasą WZ. Nowa trasa linii 527 będzie więc następująca (trasa uwzględniająca zamknięcie ul. Głębockiej): ZAUŁEK (powrót: Lewandów – Głębocka – Leona Berensona) – Leona Berensona – Skarbka z Gór – Magiczna – Głębocka – św. Wincentego – Kondratowicza – Młodzieńcza – Radzymińska – al. Solidarności – Okopowa – Anielewicza (powrót: Anielewicza – al. Jana Pawła II) – ESPERANTO.
Częstotliwość: 8-10 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza godzinami szczytu i 20 minut w święto.
Linia E-7
Będzie to nowa linia dowożąca do metra. Przejmie w godzinach szczytu najbardziej obciążoną relację (Zaułek – metro) od linii 527. Jej trasa będzie następująca (trasa uwzględniająca zamknięcie ul. Głębockiej): ZAUŁEK (powrót: Lewandów – Głębocka – Leona Berensona) – Leona Berensona – Skarbka z Gór – Magiczna – Głębocka – św. Wincentego – Kondratowicza – Młodzieńcza – Radzymińska – al. Solidarności – METRO DW. WILEŃSKI. Będzie to linia jednokierunkowa. Rano będzie jeździła tylko w kierunku stacji metra a po południu w kierunku osiedla. Linia będzie się zatrzymywała wyłącznie na przystankach: Kąty Grodziskie, Skarbka z Gór, Os. Derby VI, Os. Derby III, Os. Derby i Jesiennych Liści.
Częstotliwość: 8-10 minut w godzinach szczytu.
Linia 718, 738 i 805
Linie wrócą na swoją trasę sprzed rozpoczęcia budowy centralnego odcinka II linii metra, czyli będą kursowały na trasie: … – al. Solidarności – Targowa – Kijowska – DW. WSCHODNI (KIJOWSKA).
Linia 718 będzie kursowała z częstotliwością – 15 minut w szczycie, 20 minut poza szczytem, 40 minut w święto.
Linia 738 będzie kursować z częstotliwością – 30 minut w szczycie, 40 minut poza szczytem i w święto.
Linia 805 będzie kursowała co 15 minut w godzinach szczytu.
Inna ważna zmiana dotyczy Gocławia, który również doczeka się własnej linii dowożącej pasażerów do Metra
Szczegóły zmian
Linia 143 zostanie skierowana na trasę skróconą: REMBERTÓW-KOLONIA – … – Grochowska – WIATRACZNA
Linia 151 będzie kursowała na zmienionej trasie objazdowej: RECHNIEWSKIEGO – … – al. Stanów Zjednoczonych – Wał Miedzeszyński – Wybrzeże Szczecińskie – Sokola – METRO STADION NARODOWY
Linia 182 będzie kursowała na swojej obecnej trasie jednak w godzinach szczytu będzie miała mniejszą częstotliwość – 10 minut. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie nowej linii382.
Linia 382 zostanie uruchomiona na trasie: DW. ZACHODNI – Aleje Jerozolimskie – Grzymały-Sokołowskiego – Kopińska – Wawelska – al. Armii Ludowej – Waryńskiego – METRO POLITECHNIKA (powrót z zawracaniem na pl. Konstytucji). Będzie kursowała tylko w godzinach szczytu z częstotliwością co 10 minut.
Linia 411 będzie kursowała na zmienionej trasie objazdowej: STARA MIŁOSNA – … – Saska –Brazylijska – Międzynarodowa – al. Stanów Zjednoczonych (powrót: al. Stanów Zjednoczonych – Saska) – Wał Miedzeszyński – Wybrzeże Szczecińskie – Sokola – METRO STADION NARODOWY
Linia 502 będzie kursowała na zmienionej trasie objazdowej: STARA MIŁOSNA – … – al. Stanów Zjednoczonych – Wał Miedzeszyński – Wybrzeże Szczecińskie – Sokola – METRO STADION NARODOWY.
Linia 507 pozostanie na swojej obecnej trasie, jednak w godzinach porannego szczytu będzie kursowała nieco rzadziej – co 6 minut. Dzieki temu możliwe będzie uruchomienie nowej linii ekspresowej E-1.
Linia E-1 będzie kursowała tylko w godzinach szczytu z częstotliwością co 6 minut na trasie: GOCŁAW – Bora-Komorowskiego – Egipska – Saska – Brazylijska – Międzynarodowa – al. Stanów Zjednoczonych (powrót: al. Stanów Zjednoczonych – Saska) – Wał Miedzeszyński – Wybrzeże Szczecińskie – Sokola – METRO STADION NARODOWY. Linia będzie się zatrzymywała wyłącznie na przystankach: GOCŁAW, HORBACZEWSKIEGO, BORA-KOMOROWSKIEGO, ABRAHAMA, AFRYKAŃSKA, SASKA i METRO STADION NARODOWY.
Linia 523 pozostanie na swojej obecnej trasie ale w godzinach szczytu będzie kursowała nieco rzadziej – co 10 minut. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie dodatkowej linii 423.
Linia 423 będzie nową linią kursującą tylko w godzinach szczytu (co 10 minut) i zostanie uruchomiona na trasie: STARE BEMOWO – Radiowa – Powstańców Śląskich – Górczewska – al. Prymasa Tysiąclecia – Aleje Jerozolimskie – Grzymały-Sokołowskiego – Kopińska – Wawelska – al. Armii Ludowej – Waryńskiego – METRO POLITECHNIKA (powrót z zawracaniem na pl. Konstytucji).
Linia 514 zostanie skierowana na skorygowaną trasę objazdową: WOLA GRZYBOWSKA – … – al. Stanów Zjednoczonych – Wał Miedzeszyński – Wybrzeże Szczecińskie – Sokola – METRO STADION NARODOWY.
Źródło mapek i szczegółowych tras dojazdów: ztm.waw.pl
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.