Ostrzeżenie! Potężny wirus atakuje konta bankowe użytkowników! [08.08.2023]
Przez ostatnie dwa miesiące, czerwiec i lipiec 2023, Europa doświadczała wyjątkowo agresywnej kampanii cyberataku z użyciem trojana bankowego o nazwie SpyNote. Ten specyficzny cyberatak rozpoczynał się niewinnie – od SMS-a, który udawał komunikat z banku. Taki sprytny chwyt miał na celu przekonanie klienta, że wymaga pomocy od pracownika banku, wprowadzając go w ten sposób na fałszywy szlak.
Analitycy cyberbezpieczeństwa podzielili się przykładowymi wiadomościami, które otrzymali klienci banków we Włoszech. Ciekawe jest to, że atakujący nie odsyłali swojej ofiary do szkodliwej aplikacji pobranej z nieznanego źródła. Zamiast tego kierowali ofiarę do Google Play Store, gdzie sugerowali pobranie TeamViewera – szanowanego produktu używanego do zdalnego wsparcia i rozwiązywania problemów.
Trojan Ukryty za Fasadą TeamViewera
Nie jest to pierwszy przypadek, gdy astucyjni cyberprzestępcy wykorzystują TeamViewera do przeprowadzania szkodliwych operacji. Można by nawet powiedzieć, że stało się to już niestety normą. W takich atakach, cyberprzestępca dzwoni lub pisze do ofiary, udając pracownika banku i prosi o instalację aplikacji TeamViewer. Z jej pomocą, atakujący uzyskuje zdalny dostęp do urządzenia ofiary.
W wyniku tego procesu instalowana jest szkodliwa aplikacja, która uzyskuje wszystkie uprawnienia niezbędne do dalszych działań. Aplikacja ta udaje, że jest związana z zabezpieczeniami bankowymi, co pozwala utrzymać jej działania w tajemnicy przed ofiarą. Atakujący mają w ten sposób wolną rękę i mogą robić, co tylko chcą. Mając dostęp do urządzenia, są w stanie kraść dane i pieniądze ofiary.
Czas na Zdecydowane Działanie
Niebezpieczne zjawisko tak masowego rozpowszechniania trojana bankowego SpyNote w Europie jest alarmujące. Wydaje się, że nadszedł czas na zdecydowane działania zarówno ze strony banków, jak i dostawców usług cyberbezpieczeństwa. W przeciwnym razie klienci banków nadal będą narażeni na utratę pieniędzy i naruszenie swojej prywatności.
Pamiętajmy, że edukacja jest jednym z najskuteczniejszych środków przeciwdziałania tego rodzaju cyberataków. Dlatego też, konieczne jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat takich zagrożeń. Klienci muszą być uświadamiani o niebezpieczeństwach, jakie niesie ze sobą udostępnianie swoich danych osobowych i bankowych nieznanej osobie lub aplikacji.
Wszyscy powinni wiedzieć, że bank nigdy nie poprosi o instalację zewnętrznej aplikacji do rozwiązywania problemów, a wszelkie podejrzane komunikaty powinny być natychmiast zgłaszane do banku. Tylko dzięki wspólnym wysiłkom możemy skutecznie zabezpieczyć się przed tego typu zagrożeniami cybernetycznymi.

Z zawodu językoznawca i tłumacz języka angielskiego. W redakcji od samego początku.