Rafał Trzaskowski ogłasza sensacyjną decyzję w sprawie trzeciej linii metra
Rafał Trzaskowski ogłasza sensacyjną decyzję w sprawie trzeciej linii metra. Będzie przetarg, podano też ostateczną listę stacji.
„Przed nami kolejny ważny krok na drodze do budowy trzeciej linii Metro Warszawskie” – pisze Rafał Trzaskowski.
„W ciągu najbliższych kilku dni ogłosimy przetarg na zaprojektowanie pierwszego etapu M3. Z istniejącą siecią metra nowy odcinek łączyć będzie się na stacji Stadion Narodowy i obejmie budowę 6 stacji: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław.
Dalsza rozbudowa sieci metra w Miasto Stołeczne Warszawa to nasz priorytet. Nie bez powodu stanowi ona największą pozycję wśród inwestycji w budżecie na rok 2024″ – ogłosił prezydent stolicy.
Plany zbudowania trzeciej linii warszawskiego metra sięgają jeszcze lat 70. i 80. XX wieku. Pierwotny projekt zakładał połączenie Okęcia, Ochoty, Gocławia i Julianowa. Jednak z biegiem czasu plany były ograniczane – najpierw zrezygnowano z odcinka Okęcie-Dworzec Zachodni, później także Dworzec Zachodni-Stadion Narodowy. Ostatecznie skrócono M3 do trasy Stadion Narodowy-Gocław.
W 2006 roku władze Warszawy zdecydowały się włączyć fragment M3 do budowanej aktualnie II linii metra. Dzięki temu można było starać się o dofinansowanie unijne. Jednak ostatecznie środki przeznaczono wyłącznie na centralny odcinek M2. Niemniej, na stacji Stadion Narodowy powstał dodatkowy peron z myślą o przyszłej M3.
Kolejne plany miejskie z 2015 r. zakładały rozpoczęcie prac nad odcinkiem Stadion Narodowy-Gocław po 2020 roku. Rafał Trzaskowski jako kandydat na prezydenta Warszawy obiecywał nawet start budowy do końca 2023. Jako prezydent potwierdził tę deklarację.
W maju 2019 r. ogłoszono przetarg na studium techniczne pierwszego etapu M3 wraz ze stacją techniczno-postojową. Rok później przedstawiono koncepcję przebiegu linii, zapowiadając dalsze plany przedłużenia jej w stronę Wilanowa.
15 marca 2021 oficjalnie zatwierdzono budowę linii M3. 13 lutego 2023 przedstawiono plan rozwoju sieci komunikacji szynowej do 2050 roku, w której przedstawiono zrewidowany przebieg wydłużenia linii M3 na lewy (zachodni) brzeg Wisły oraz plany budowy dwóch kolejnych linii. W ówczesnych planach linia M3 miała krzyżować się z M1 na stacji Racławicka i kończyć na planowanej stacji Żwirki i Wigury, przez którą ma także przebiegać linia M4. Mimo, że przewidywane obłożenie linii M3 ma być wyraźnie mniejsze niż w przypadku wszystkich pozostałych linii, linie M3 i M4 mają być budowane równocześnie.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.