Rewolucja! Czas mija, jest ustawowy obowiązek dołączenia do systemu e-Doręczenia
10 grudnia 2022 roku zaczyna obowiązywać wymóg komunikacji elektronicznej dla wybranych podmiotów administracji publicznej oraz niektórych zawodów. Chodzi o system e-Doręczeń, czyli cyfrową alternatywę dla tradycyjnej korespondencji papierowej. To kolejny krok w cyfryzacji usług państwowych. Jednak jak na razie niewiele instytucji dołączyło do rewolucji.
Kto musi korzystać z systemu i jak do niego dołączyć?
Lista placówek i zawodów jest bardzo długa. Obejmuje m.in. zawody adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego, notariusza. Zapisać muszą się również agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, państwowe fundusze celowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, państwowe i samorządowe instytucje kultury, inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych. To tylko część organizacji i osób. Całość znaleźć można na rządowej stronie informacyjnej.
Aby skorzystać z e-Doręczeń, trzeba złożyć specjalny wniosek, aktywować skrzynkę online i zacząć z niej korzystać. Można też podpiąć ją pod istniejący system kancelaryjny. Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało nawet środowisko testowe, by urzędy mogły sprawdzić działanie rozwiązania.
Aby przystąpić do systemu e-doręczeń, podmioty muszą:
- Złożyć wniosek o adres do e-Doręczeń. Wniosek musi być podpisany elektronicznie – przy pomocy profilu zaufanego, e-dowodu lub podpisu kwalifikowanego. Po złożeniu wniosku, potwierdzenie zostanie wysłane na adres e-mail administratora podanego we wniosku.
- Aktywować skrzynkę do e-Doręczeń. Jeśli chcesz korzystać ze skrzynki online, odwiedź stronę edoreczenia.gov.pl. Jeśli planujesz korzystać z EZD, również możesz to zrobić przez ww. stronę.
- Korzystać z e-Doręczeń. Skrzynki do e-Doręczeń dostępne są na mobywatel.gov.pl (w zakładce „Twoje skrzynki”) oraz na edoreczenia.gov.pl.
Niewiele osób dołączyło. Czas ucieka
Jednak jak przyznaje minister Janusz Cieszyński, wciąż niewielki odsetek instytucji publicznych faktycznie wdrożyło e-Doręczenia. „Wzywam do podjęcia niezbędnych kroków już teraz, zamiast odkładać to na później” – apeluje szef resortu cyfryzacji.
Co istotne, od 10 grudnia zaczyna się okres przejściowy, gdy równolegle działać będą e-Doręczenia i dotychczasowy ePUAP. Stopniowo jednak nowy system ma całkowicie zastąpić poprzednie rozwiązanie. To kolejny element budowy cyfrowego ekosystemu usług na platformie mobywatel.gov.pl.
Jak widać, przed urzędami jeszcze długa droga do pełnej cyfryzacji. Na razie niewiele z nich jest gotowych na rewolucję e-Doręczeń. Ale już za niecały miesiąc nowe przepisy wejdą w życie i trzeba będzie dostosować się do wymogów. Czy administracji uda się dojść do obowiązkowej cyfryzacji bez zgrzytów?
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.