Rowerzyści nie wiedzą o tym przepisie. Sypią się mandaty po 500 zł

Jak donosi portal autokult.pl, w 2023 roku rowerzyści otrzymali ponad 15 tys. mandatów za wykroczenia względem pieszych. Problem często wynika z nieznajomości przepisów dotyczących przejść. Szczególnie tych na ścieżkach i drogach dla rowerów.

Fot. Warszawa w Pigułce

Statystyki wykroczeń rowerzystów względem pieszych

Dane Komendy Głównej Policji pokazują skalę problemu. W 2023 roku rowerzyści otrzymali:

  • 4235 mandatów za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu,
  • 10 570 mandatów za nieustąpienie pierwszeństwa w innych okolicznościach,
  • 355 mandatów za nieustąpienie pierwszeństwa przy skręcaniu,
  • 80 mandatów za omijanie pojazdu przed przejściem,
  • 66 mandatów za wyprzedzanie na przejściu.

Liczby te wskazują na konieczność zwiększenia świadomości rowerzystów w kwestii bezpieczeństwa pieszych i przestrzegania przepisów drogowych.

Choć taryfikator mandatów dla rowerzystów jest łagodniejszy niż dla kierowców samochodów, to kary za wykroczenia mogą sięgać od 50 do 500 zł. Wysokość mandatu zależy od rodzaju przewinienia. Szczególną ostrożność rowerzyści powinni zachować w miejscach, gdzie mogą spotkać pieszych, takich jak przejścia czy chodniki.

Pełnoprawne i sugerowane przejście dla pieszych

Istotnym aspektem, który często prowadzi do nieporozumień, jest rozróżnienie między pełnoprawnym a sugerowanym przejściem dla pieszych. Pełnoprawne przejście, oznaczone pionowym znakiem D-6, daje pieszym pierwszeństwo. Natomiast sugerowane przejście, zwykle wyznaczone tylko poziomymi pasami P-10 bez znaku D-6, nie przyznaje pieszym takich praw.

Nieustąpienie pierwszeństwa skutkuje mandatem w wysokości od 50 do aż 500 zł, co często dziwi rowerzystów, którzy nie wiedzą, że na ścieżkach czy drogach dla rowerów obowiązują ich dokładnie takie same przepisy, jak kierowców względem pieszych na drodze. Pieszy nie może więc poruszać się po ścieżce rowerowej, chyba, że wchodzi na przejście.

Przyczyną wielu konfliktów między rowerzystami, a pieszymi jest brak znajomości obowiązujących przepisów i to z obydwu stron. Edukacja na temat prawidłowych zachowań na drodze, prowadzona zarówno w szkołach, jak i poprzez kampanie społeczne, może przyczynić się do zmniejszenia liczby wykroczeń i poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

Ostatecznie, kluczem do uniknięcia wypadków i mandatów jest zachowanie ostrożności i wzajemnego szacunku na drodze. Zarówno rowerzyści, jak i piesi powinni znać i stosować się do obowiązujących przepisów, dbając o bezpieczeństwo swoje i innych.

Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: [email protected]

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: [email protected]