Społecznicy przyznają: Blisko 40% warszawiaków zrezygnowało z transportu publicznego.

Trwa kampania Miasto Jest nasze – „Zbiorkom jest OK”, która ma na celu podniesienie zaufania do transportu publicznego w Warszawie. Raport, kampania społeczna, Transport Ideathon, w którym mieszkańcy zaprojektowali rozwiązania usprawniające transport publiczny w stolicy. Poznaj zwycięskie projekty, które mają pomóc w odzyskaniu  zaufania do komunikacji miejskiej w miastach.

Fot. Warszawa w Pigułce

Blisko 40% mieszkanek i mieszkańców stolicy z powodu pandemii zrezygnowało z transportu publicznego. Część osób po prostu przestała dojeżdżać do pracy, ale pozostałe przesiadły się do aut, w obawie przed zarażeniem się wirusem. Jednocześnie badania i zagraniczne przykłady dowodzą, że w rzeczywistości komunikacja nie jest i nie była częstym źródłem zakażeń wirusem Sars-Cov-2.*

Na odwrocie od transportu publicznego najbardziej tracą mieszkańcy gdyż skutkuje on korkami, pogorszeniem jakości powietrza w mieście oraz ogólnym obniżeniem jakości życia. Dlatego rozpoczęliśmy kampanię „Zbiorkom jest OK”. Jej inauguracją była prezentacja raportu o tym samym tytule. Prezentujemy też historie pasażerów, którzy nie zrezygnowali z transportu publicznego w czasie pandemii.

Z myślą o wyzwaniu, jakim jest odpływ pasażerów z komunikacji publicznej, Miasto Jest Nasze wraz z partnerami zorganizowało również Transport Ideathon, czyli 3-dniowy konkurs na najlepsze rozwiązania, połączony z debatą, konsultacjami z ekspertami oraz grupami fokusowymi.

Zadaniem uczestników i uczestniczek wydarzenia było wypracowanie rozwiązań, które mają usprawnić transport publiczny, poprawić jego bezpieczeństwo, a tym samym pomóc przywrócić do niego zaufanie w czasie pandemii oraz po jej zakończeniu. W wydarzeniu wzięło udział 6 drużyn.

Zwyciężył projekt „zLicz się” – kampania społeczna pokazująca pasażerów komunikacji jako bohaterów i ich wpływ na walkę z kryzysem klimatycznym. Zespół w składzie: Alicja Wolanin, Zuzanna Hyrcza, Artur Celinski, Michat Stokowski tak mówią o swoim pomyśle:

– W naszej kampanii społecznej pokazujemy pasażerom komunikacji zbiorowej, że są liczną grupą, a ich wybory komunikacyjne są ważne. Po co? By mogli skutecznie zawalczyć o swoje prawa i by inni docenili, jak ich wybory przekładają się na jakość życia wszystkich mieszkańców Warszawy. – mówią zwycięzcy Transport Ideathon.

Drugie miejsce zajął projekt „Tym lepiej”. Projekt zakłada wykorzystanie technologii, aby monitorować poziom napełnienia pojazdów i przekazywać te informacje pasażerom w czasie rzeczywistym. W tym celu mogą zostać wykorzystane… sonary!

– Transport zbiorowy jest kluczowy dla zrównoważonego rozwoju miasta. Wspieranie komunikacji publicznej i osób z niej korzystających oraz aktywnej mobilności to kluczowe wyzwania w kontekście obecnego kryzysu klimatycznego. Bardzo cieszymy się, że podczas Ideathonu udało się wypracować tyle ciekawych rozwiązań i mamy nadzieję, że przynajmniej cześć z nich uda się wkrótce wdrożyć w Warszawie” – mówi Marta Wójcicka z MJN.

 

Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: [email protected]

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: [email protected]