Tłumy przed urzędami. Mają czas do 1 lipca

W wielu polskich miastach, właściciele pojazdów tłumnie odwiedzają urzędy komunikacji. Powodem są błędnie przypisane normy emisji spalin w bazie danych CEPiK. Nieprawidłowości w algorytmie odpowiedzialnym za przypisywanie tych norm doprowadziły do powstania ogromnych kolejek w urzędach. Dla wielu osób czas kończy się 1 lipca.

Zdjęcie poglądowe. Fot. Shutterstock

Sprawdź normę emisji spalin swojego pojazdu

Aby upewnić się, czy dane pojazdu w bazie CEPiK są prawidłowe, kierowcy mogą skorzystać z dwóch narzędzi:

1. Strony internetowej historiapojazdu.gov.pl
2. Aplikacji mobilnej mObywatel

Zweryfikowanie poprawności przypisanej normy emisji spalin jest kluczowe, aby uniknąć problemów po wdrożeniu SCT.

Jak skorygować błędne dane?

W przypadku wykrycia błędnie przypisanej normy emisji spalin, należy niezwłocznie złożyć wniosek o jej zmianę w urzędzie komunikacji odpowiadającym za miejsce rejestracji pojazdu. Do wniosku warto dołączyć dokumenty potwierdzające prawidłową normę, takie jak świadectwo zgodności WE, dopuszczenie jednostkowe pojazdu, decyzję o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu lub świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.

Błąd w CEPiK może słono kosztować

Choć sama obecność błędnej normy emisji spalin w bazie CEPiK nie wiąże się bezpośrednio z sankcjami, po wprowadzeniu SCT może prowadzić do poważnych konsekwencji. W miastach takich jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, błędne dane mogą skutkować automatycznym nałożeniem mandatu w wysokości 500 zł za wjazd pojazdem niespełniającym wymogów emisji.

System kontroli wjazdu do SCT ma opierać się na bramkach wyposażonych w kamery, które będą odczytywać numery rejestracyjne pojazdów i porównywać je z bazą CEPiK. Jeśli pojazd nie będzie spełniał wymaganej normy emisji spalin, informacja zostanie przesłana do odpowiedniej jednostki, która wystawi mandat.

Pilna korekta danych przed 1 lipca, kiedy SCT mają zacząć obowiązywać, jest więc kluczowa, aby uniknąć zakazu wjazdu do stref i wysokich kar.

Wpływ na sprzedaż pojazdów

Błędna norma emisji spalin w CEPiK może również utrudnić proces sprzedaży pojazdu. Aktualne i prawidłowe dokumenty są niezbędne, aby nowy właściciel mógł bezproblemowo zarejestrować auto. Zaleca się sprawdzenie i ewentualną korektę danych przed planowaną sprzedażą, aby uniknąć przyszłych komplikacji.

Podsumowując, błędy w bazie CEPiK dotyczące norm emisji spalin mogą mieć poważne konsekwencje dla kierowców, szczególnie w kontekście wprowadzanych Stref Czystego Transportu. Dlatego tak ważne jest, aby właściciele pojazdów zweryfikowali i w razie potrzeby skorygowali dane swoich aut przed 1 lipca. Urzędy komunikacji muszą być przygotowane na wzmożony napływ wniosków o korektę w najbliższych tygodniach, aby umożliwić kierowcom uniknięcie wysokich kar i problemów z wjazdem do SCT.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie – są wyjątki

Kierowcy, których dotyczyć będą specjalne wyjątki od wymogów SCT, posiadających pojazdy starsze niż wymagane na danym etapie SCT, zobowiązani będą uzyskać nalepkę na przednią szybę auta.

Mieszkańcy Warszawy

Do końca 2027 r. z zasad obowiązujących w SCT zwolnione będą osoby zameldowane (pobyt czasowy lub stały) i płacące podatki w Warszawie (na podstawie zeznania PIT lub zaświadczenia z urzędu skarbowego).

Osoby prawne

Do końca 2027 r. są zwolnione z zasad obowiązujących w SCT, firmy płacące podatki w Warszawie z siedzibą w Warszawie.

Seniorzy

Będą zwolnieni bezterminowo z zasad obowiązujących w SCT. Warunki:

  • osoby powyżej 70. roku życia (do końca 2023 r. ukończyły 70 lat),
  • pojazd jest własnością lub współwłasnością najpóźniej od dnia 31 grudnia 2023 r.,
  • senior kieruje pojazdem lub jest jego pasażerem,
  • senior może wskazać do objęcia wyłączeniem jeden pojazd.

Pojazdy zabytkowe i historyczne

Będą mogły wjechać do SCT.

Pojazdy specjalne

Pojazdy specjalne (np. pomoc drogowa, karawan pogrzebowy) będą mogły wjechać do SCT.

Przypadki losowe

Przypadki losowe, np. dojazd do szpitala, lekarza, miejsca zdawania matury będą mogły wjechać przez 4 dni w roku.

Wyjątki ustawowe

Do SCT będą mogły wjeżdżać:

  • służby (np. pogotowie, policja, straż pożarna, straż graniczna)
  • pojazdy, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością
  • inne (np. autobus szkolny oznaczony odpowiednią tabliczką).
Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: [email protected]

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: [email protected]