Uruchomiono nowy system, sypią się ogromne mandaty. W tych miejscach ukarano najwięcej kierowców
W 2023 roku systemy odcinkowego pomiaru prędkości (OPP) odnotowały znaczący wzrost efektywności w wykrywaniu przekroczeń prędkości na polskich drogach. Jak wynika z danych portalu rankomat.pl, fotoradary i kamery OPP zarejestrowały niemal milion wykroczeń, co stanowi niewielki spadek w porównaniu z rokiem 2022.
Mimo rosnącej roli OPP, tradycyjne fotoradary wciąż odgrywają kluczową rolę w monitorowaniu przestrzegania przepisów ruchu drogowego. W 2023 roku te urządzenia wystawiły ponad 600 tys. mandatów. Stabilna liczba 470 stacjonarnych fotoradarów w kraju sugeruje, że kierowcy są coraz bardziej świadomi ich lokalizacji i odpowiednio dostosowują prędkość jazdy.
Jednak to systemy OPP notują najbardziej dynamiczny wzrost efektywności. W porównaniu z poprzednim rokiem, ich skuteczność w wykrywaniu naruszeń wzrosła dwukrotnie. Dziennik podał, że w 2023 roku liczba miejsc z odcinkowym pomiarem prędkości zwiększyła się do 72, co przełożyło się na zarejestrowanie ponad 320 tys. przypadków przekroczenia prędkości.
W tych miejscach systemy OPP zarejestrowały najwięcej wykroczeń
Rekordowe liczby przekroczeń prędkości odnotowano na autostradzie A4 między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie, gdzie system OPP zarejestrował ponad 152 tys. przypadków w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Inne intensywnie monitorowane odcinki to tunel na drodze ekspresowej S7 między Skomielną Białą a Naprawą oraz obwodnica Białobrzegów w województwie mazowieckim.
Oprócz kamer OPP i fotoradarów, w 2023 roku wprowadzono także monitoring na przejazdach kolejowych. Te nowo zainstalowane kamery zarejestrowały 2 tys. przypadków naruszenia przepisów, co wskazuje na kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach.
Dane z 2023 roku pokazują, że systemy monitorowania prędkości stają się coraz bardziej zaawansowane i skuteczne. Rosnąca liczba wykroczeń rejestrowanych przez OPP sugeruje, że kierowcy nie są jeszcze w pełni świadomi zasad działania tych systemów i często nie utrzymują odpowiedniej prędkości na dłuższych odcinkach dróg.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.