Wielomilionowa kara dla operatora telekomunikacyjnego
UOKiK wydał decyzję w sprawie operatora telekomunikacyjnego T-Mobile Polska i reklamy „1200 GB za darmo przez rok”. Reklamy tego rodzaju pojawiały się m.in. na bilbordach, citylightach, były wyświetlane w bankomatach i na terminalach płatniczych. Operator został ukarany wielomilionową karą.
Postępowanie zostało wszczęte w oparciu o skargę konsumenta. Urząd przeanalizował treść reklam oraz regulaminy promocji i stwierdził, że operator wprowadzał konsumentów w błąd. Reklamy sugerowały bowiem, że pakiet danych 1200 GB jest za darmo, podczas gdy w rzeczywistości zamiast obiecanej puli gigabajtów, konsument otrzymywał co miesiąc 100 GB pod warunkiem doładowania konta kwotą minimum 35 zł miesięcznie. W ciągu roku daje to łącznie 420 zł. Informacja ta była umieszczona drobnym drukiem na samym dole reklamy.
– Hasła reklamowe mają za zadanie przyciągnąć uwagę konsumenta, tak aby zapadły mu w pamięć i skłoniły do zakupu reklamowanej usługi. Przekaz reklamowy musi być co do zasady krótki, zwięzły i jasny. To jednak nie upoważnia przedsiębiorców do stosowania nieprawdziwych reklam. Konsument ma prawo oczekiwać, że prezentowana oferta jest uczciwa i nie zawiera „haczyków”. Rzeczywisty mechanizm promocji T-Mobile Polska opierał się na systemie „ratalnym”, w którym przez 12 miesięcy konsument dostawał co miesiąc pakiet 100 GB, pod warunkiem zasilenia karty na co najmniej 35 zł – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, Prezes UOKiK nałożył na T-Mobile Polska karę w wysokości ponad 25 mln zł. Informacja o decyzji zostanie opublikowana na stronach internetowych operatora oraz w mediach społecznościowych, w języku polskim i ukraińskim, czyli w takich samych językach w jakich była wyświetlana reklama. Decyzja nie jest prawomocna – przedsiębiorstwu przysługuje prawo do odwołania się do sądu.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.