Zielona fala dla tramwajów na kolejnych ulicach Warszawy!

Zielona fala dla tramwajów w Warszawie na kolejnych ulicach. W tym roku tramwaje przyśpieszą na Grochowie i na trasie przez Kercelak. Specjalny system włączy zielone światło na odcinkach o długości 6 km.

Fot. Warszawa w Pigułce

Właśnie podpisaliśmy umowę na system priorytetów dla tramwajów na kolejnych dwóch trasach. Pierwsza z nich to Grochowska między rondem Wiatraczna a pętlą na Gocławku. Tu tramwaje dostaną zielone światło na sześciu skrzyżowaniach. Druga nowa trasa z zieloną falą to ciąg ulic Towarowej i Okopowej między placem Zawiszy, Kercelakiem i rondem Babka. Żeby tramwaje pojechały szybciej na tym odcinku liczącym prawie 3,5 km zajmiemy się sygnalizacją świetlną w 12 miejscach. Zielona fala na Grochowskiej sprawi, że tramwaje linii 9 na całej swojej trasie będą mogły łącznie przyśpieszyć nawet o 10 minut.

Zielona fala dla tramwaju w całym mieście
Zielona fala działa już na 160 z 255 stołecznych skrzyżowań przez które przejeżdżają tramwaje. To już 63 procent. System priorytetów obejmie wszystkie warszawskie skrzyżowania z torami i sygnalizacją świetlną. Na koniec roku 2021 planujemy objąć zieloną falą dla tramwajów 75% takich skrzyżowań. Do końca 2022 roku priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90% skrzyżowań.

GPS i przetwarzanie danych w chmurze
Tramwaje Warszawskie jako jedyne w Polsce i jedne z niewielu na świecie stosują przy budowie priorytetów dla tramwajów rozwiązania oparte o GPS i przetwarzanie danych w chmurze. Odchodzimy od technologii wymagającej prowadzenia przewodów pod ziemią na rzecz tzw. wirtualnej lokalizacji GPS. Jeszcze niedawno instalacja „zielonej fali” oznaczała, że na torach trzeba było zakładać czujniki wykrywające nadjeżdżające tramwaje z odległości nawet kilkuset metrów. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu to kilkaset tysięcy złotych. Oznaczało to także budowę podziemnych instalacji, a nawet rozkopywanie ulic. Są to konkretne oszczędności – nawet kilkaset tysięcy złotych na jednym skrzyżowaniu. Teraz prace instalacyjne ograniczone są do samego skrzyżowania.

Więcej szybszych linii tramwajowych
Trasy na Grochowie i z placu Zawiszy do ronda Babka to nie jedyne, na których pasażerowie oszczędzą kolejne minuty. Priorytety dla tramwajów wdrażamy od 2014, a efekty widać w całym mieście. Linia 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut szybciej, a 41 z Żerania Wschodniego – o dziewięć minut. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się o trzy minu­ty, a prędkość wzrosła o 15 procent. Bardzo popularna linia 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o 5 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą i z prędkością komunikacyjną ok. 30 km/h stanowi jedną z najszybszych linii tramwajowych w Polsce.

Oszczędności dla tramwajarzy i środowiska naturalnego
Są też korzyści dla budżetu Tramwajów Warszawskich. Od początku zmian udało się nam odzyskać aż 29 tramwa­jów i 90 etatów do ich obsługi. Oznacza to, że mamy po prostu mniejszy kłopot z poszukiwaniem nowych pracow­ników, a tramwaje niskopodłogowe pojawiają się częściej na przystankach. Oczywiście nie ma to wpływu na częstotliwość kursowania tramwajów. Dzięki obniżeniu zużycia energii, priorytety dla tramwajów to także większa korzyść dla środowiska. Badanie wykazało, że gdy włączyliśmy priorytet na ul. Marymonckiej, to zużycie energii przez tramwaje spadło na tym odcinku o 13%. Tylko na jednej linii tramwajowej oszczędzamy w ciągu roku około 70 tys. zł.

Terminy i koszty
Prace związane z wdrożeniem priorytetów na Grochowie i między pl. Zawiszy, Kercelakiem i rondem Zgrupowania AK Radosław potrwają do końca roku i będą kosztowały 576 tys. zł netto. Wykonawcą jest firma Siemens Mobilty.


Uwaga! Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiując treści i grafikę z naszej strony akceptujesz warunki umowy licencyjnej.

Copyright © 2016-2019 warszawawpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Powered by BLUEICE Warszawę w Pigułce obsługuje Biuro Rachunkowe MP-Consulting i Partnerzy s.c.
c