ZTM: „Nie akceptujemy przemocy”. Agresywni pasażerowie nie pozostaną anonimowi

Zarząd Transportu Miejskiego nie akceptuje przemocy i agresji skierowanej przeciw pasażerom i wobec kierowców komunikacji miejskiej, a każdy tego typu przypadek jest natychmiast zgłaszany na policję.

Fot. ZTM

Agresywne jednostki w warszawskiej komunikacji miejskiej nie pozostaną anonimowe. Poza miejskim monitoringiem, który swoim zasięgiem obejmuje ulice i place oraz bardzo dużą liczbę przystanków, w kamery wyposażone są pojazdy komunikacji miejskiej. Monitorowane są wszystkie pociągi metra i wszystkie pociągi SKM, kamery zainstalowane są również w ponad 1200 warszawskich autobusach i ponad połowie kursujących codziennie tramwajów. System monitoringu jest stale rozwijany i rozbudowany. Autobusy z najnowszych kontraktów, wyposażone są w system pozwalający oglądać i rejestrować obraz z kamer na żywo w centrali ruchu, co pozwala to dyspozytorowi na lepszą ocenę sytuacji i szybkie poinformowanie policji. A ZTM dąży do tego, aby w kamery wyposażony był każdy pojazd stołecznej komunikacji publicznej.
Monitoring w pojazdach komunikacji miejskiej bez ustanku nagrywa to, co dzieje się pojeździe i w jego bezpośrednim otoczeniu a zarejestrowany materiał przechowywany jest przez 30 dni. Nagranie to, w razie potrzeby, może być natychmiast zgrane z pamięci urządzenia i przekazane policji.
Bezpieczeństwo w komunikacji miejskiej to nie tylko monitoring. Wszystkie pojazdy wyposażone są w łączność radiową z dyspozytorem przewoźnika bądź centralą ruchu Zarządu Transportu Miejskiego. W sytuacji zagrożenia kierowca nie musi czekać na połączenie – ma do dyspozycji specjalny przycisk, który wyłącza inne rozmowy i natychmiast łączy z dyspozytorem. To dyspozytor informuje i kieruje na miejsce zdarzenia odpowiednie służby. Dzięki wyposażeniu pojazdów system lokalizacji GPS wie on doskonale, bez potrzeby tłumaczenia przez kierowcę, gdzie dany pojazd się znajduje. Dzięki temu służby wiedzą w jakie miejsce musi jechać radiowóz, bądź wiedzą na jakim przystanku zatrzyma się za chwilę autobus.
O wszelkich zdarzeniach poinformować można telefonicznie, na numer alarmowy 112. Jest też inne, bardziej dyskretne rozwiązanie – SMS interwencyjny. Wystarczy wysłać wiadomość o treści POMOC pod numer 723 986 112. W odpowiedzi otrzymujemy szablon, który należy uzupełnić wpisując numer boczny pojazdu, numer linii, kierunek podróży, miejsce zdarzenia (np. nazwa przystanku, ulicy lub charakterystyczny budynek), rodzaj zagrożenia oraz liczbę sprawców. Uzupełniony szablon trzeba odesłać pod numer 723 986 112. Koszt SMS-a jest zgodny z taryfą operatora. Naklejki ze szczegółową instrukcją korzystania z SMS-a interwencyjnego są umieszczone we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej oraz na wybranych przystankach

Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl