ZTM tłumaczy dlaczego w autobusach jest gorąco. To wina pasażerów lub tego, że… autobus jest autobusem

Kiedy zbliżają się upały, fora i portale społecznościowe zapełniają się informacjami na temat niedziałającej lub niewłączonej klimatyzacji w komunikacji miejskiej. ZTM wyjaśnia, że jeżeli pomimo włączonej klimatyzacji jest nam gorąco z pewnością jest to wina… pasażerów.

Fot. Aktron / Wikipedia

Jak wyjaśnia ZTM w około 200 autobusach (wozy o numerach taborowych: 33xx, 49xx, 80xx, 81xx, 86xx, 87xx, 89xx) i 250 tramwajach klimatyzacji po prostu nie ma. Ma się to zmienić, bo Tramwaje Warszawskie podpisują umowy na kupno 213 nowych składów, które w standardzie będą miały klimatyzację.

ZTM zaznacza, że w najnowszych pojazdach klimatyzacja jest automatyczna. „Chłodzeniem steruje komputer a prowadzący pojazd nie ma wpływu na jej działanie. Moc chłodzenia uzależniona jest od temperatury panującej na zewnątrz. Jeśli temperatura przekracza 20 stopni i powietrze z nawiewu nie wystarcza, włącza się klimatyzacja, która dąży do tego, by wewnątrz autobusu było około 22 stopni Celsjusza. Jeśli upały są wyższe, to w autobusie też będzie cieplej, zawsze jednak komputer będzie dążył do tego, by uzyskać temperaturę o ok. 6 stopni niższą od panującej na zewnątrz. W ten sposób pasażerowie, wchodzący do pojazdu z rozgrzanego przystanku i tak odczują przyjemną różnicę. W starszych pojazdach klimatyzacja może być włączona lub wyłączona ręcznie ale już jej praca jest automatyczna. Za utrzymanie odpowiedniej temperatury w klimatyzowanych tramwajach odpowiadają czujniki. Temperatura w wagonie powinna być utrzymana na poziomie około 20 stopni” – wyjaśnia ZTM.

Co ciekawe ZTM znalazł też przyczynę negatywnych komentarzy. Jeżeli pomimo włączonej klimatyzacji jest Wam gorąco winni są pasażerowie lub to, że autobus jest autobusem i musi się zatrzymywać na przystankach.

„Zdarza się, że mimo włączonych urządzeń klimatyzacyjnych pasażerowie odczuwają zbyt wysoką temperaturę. Otóż klimatyzatory w pojazdach komunikacji miejskiej mają bardzo trudne zadanie do wykonania – ochłodzenie wnętrza, gdy pojazd zatrzymuje się co kilkaset metrów i otwiera drzwi, przez które wpada ciepłe powietrze. Dodatkowo jeszcze powietrze wewnątrz „ogrzewają” pasażerowie, a ich liczba zmienia się na każdym przystanku. Dlatego też czasami temperaturę wewnątrz pasażerowie mogą odczuwać jako niekomfortową” – tłumaczy ZTM.

Copyright © 2016-2019 warszawawpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Powered by BLUEICE Warszawę w Pigułce obsługuje Biuro Rachunkowe MP-Consulting i Partnerzy s.c.