Kolejka Jabłonowska – wąskotorówka, która przecinała Warszawę

Zastanawialiście się kiedyś dlaczego miejsca, które mijacie mają taki, a nie inny kształt? Mnie zastanowił kształt Ronda Wiatraczna… wystarczyło poszukać i okazało się, że taka a nie inna zabudowa ma wytłumaczenie historyczne. Blisko 100 lat temu w tym miejscu znajdowały się bowiem zajezdnia i warsztaty warszawskiej kolejki wąskotorowej – tereny samego Ronda Wiatraczna i Universamu. To właśnie tu powstały dwa typy wagonów wąskotorowych: Grochów (dla kolei grójeckiej – z wykorzystaniem spalonych przez Rosjan wagonów) i Grochów II.

http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-G-3635-3.jpg

Fot. NAC http://www.audiovis.nac.gov.pl/

7 września 1939 r kolejka stanęła z powodu działań wojennych, by wrócić na tory miesiąc później. W 1942 r. nazwano ją: Warschauer Eisenbahnen Ost. W 1944 r. został uruchomiony odcinek linii między Wawrem a Karczewem.

Kolej Jabłonowska po wojnie odrodziła się jako przedsiębiorstwo państwowe  w 1945 r. Ostatni raz pociągi Kolei Jabłonowskiej wyjechały na tory przy ulicę Grochowską 31 stycznia 1956. Potem kolej jeżdziła tylko między Otwockiem a Karczewem. 1 kwietnia 1963 r. kolejkę zlikwidowano.

 

Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl