Znana sieć w Polsce zmieni właściciela. Będzie nowa sieć w Polsce?

W świecie handlu detalicznego dochodzi do znaczącej zmiany. Duża sieć sklepów w Polsce może zostać niedługo przejęta. Co to oznacza dla konsumentów?

Fot. Shutterstock / Warszawa w Pigułce

Spar Group, południowoafrykański gigant handlu detalicznego, ogłosił zawarcie wstępnego porozumienia z Grupą Kapitałową Specjał. Przedmiotem umowy jest sprzedaż udziałów w polskiej jednostce Spar. To krok, który był zapowiadany od kilku miesięcy, a teraz nabiera realnych kształtów.

Finalizacja transakcji nie jest jeszcze przesądzona. Obecnie strony oczekują na niezbędne zgody, w tym aprobatę urzędu antymonopolowego. Spełnienie tych warunków jest kluczowe dla pomyślnego zakończenia procesu przejęcia.

Co to oznacza dla klientów?

Dla osób robiących zakupy w sklepach Spar zmiana właściciela pozostanie praktycznie niezauważalna. Marka Spar nadal będzie obecna na polskim rynku, a sklepy będą funkcjonować bez zakłóceń. Klienci mogą więc spokojnie kontynuować swoje zakupowe przyzwyczajenia.

Wayne Hodson, prezes Spar Polska, wyraził optymizm odnośnie przyszłej współpracy z GK Specjał. Według niego, pozycja i dynamika rozwoju nowego właściciela na polskim rynku gwarantują, że Spar utrzyma swoją silną pozycję jako rozpoznawalna marka.

Strategiczne decyzje

Jak zaznacza Business Insider, choć szczegóły finansowe transakcji nie zostały ujawnione, analitycy szacują, że wycofanie się z przynoszącej straty polskiej jednostki może przynieść spółce-matce z RPA oszczędności rzędu 500 mln randów (około 27 mln dolarów) rocznie. Decyzja o wyjściu z polskiego rynku, który był najmniejszym w portfolio Spar Group, pozwoli firmie skoncentrować się na działalności w RPA. To właśnie południowoafrykański rynek generuje ponad 60% wszystkich przychodów grupy.

Dla polskich konsumentów najważniejsza informacja jest taka, że ich ulubione sklepy Spar nadal będą funkcjonować, oferując znany asortyment i jakość obsługi. Zmiana właściciela to przede wszystkim ruch biznesowy, który nie powinien wpłynąć na codzienne doświadczenia zakupowe klientów.

Warto przypomnieć, że Spar Group wszedł na polski rynek kilka lat temu, przejmując za symboliczne 1 euro sieć supermarketów Piotr i Paweł. We wrześniu ubiegłego roku pojawiły się pierwsze informacje o planach sprzedaży polskiego biznesu. W tamtym czasie do inwestora należało 212 sklepów, firma produkująca dania gotowe oraz dwa centra dystrybucyjne.

Spar Group to nie tylko lokalny gracz. Firma, poza Republiką Południowej Afryki, prowadzi działalność w pięciu innych krajach afrykańskich, a także w Irlandii, południowo-zachodniej Anglii, Szwajcarii i na Sri Lance. Sprzedaż polskiej jednostki jest więc elementem szerszej strategii optymalizacji działalności na arenie międzynarodowej.

Obserwuj nas w Google News
Obserwuj
Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl