Już pojutrze startuje elektryczne Veturilo! Pierwsza godzina za darmo. Zobacz, gdzie wypożyczysz!

Jazda na rowerze elektrycznym jest jak jazda z górki – pedałuje się lżej, a przyspiesza szybciej. Różnica jest taka, że w rowerze elektrycznym dodatkowa moc załącza się tylko wtedy, gdy naciskamy pedały. Od czwartku rowery elektryczne będą mogli wypróbować mieszkańcy Warszawy. Elektryczne Veturilo to pierwszy taki system w Polsce i jeden z pionierskich w Europie. Przez pierwsze dwa tygodnie warszawiacy i turyści będą mogli przez pierwszą godzinę korzystać z rowerów elektrycznych bez opłat.

Fot. UM Warszawa

 

Rowery elektryczne to nie nowość. Specjalne elektryczne silniki do rowerów są w produkcji już od ponad 10 lat. Nowością jest jednak wykorzystanie ich w systemach rowerów miejskich. Od 31 sierpnia rusza pionierski program w Warszawie. W ramach systemu Veturilo firma Nextbike Polska uruchomi 10 specjalnych samoobsługowych stacji wypożyczeń i zarazem ładowania rowerów oraz przekaże do dyspozycji warszawiaków 100 rowerów elektrycznych.

„Nie należy mylić roweru elektrycznego z rowerową wersją skutera czy motoroweru elektrycznego” –mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska. – „Silnik elektryczny nie będzie pedałował za nas, tylko będzie nam w tym pomagał, zmniejszając opór, jaki stawiają pedały i zwiększając przyspieszenie.” To tak, jakbyśmy jechali tandemem z Rafałem Majką lub innym mistrzem kolarstwa. Jedziemy rekreacyjnie, spokojnie, ale rower znacznie szybciej przyspiesza. Jest znacznie łatwiej, wygodniej i przyjemniej.

„System Veturilo bije w Warszawie rekordy popularności. Przekroczyliśmy już liczbę 11 milionów wypożyczeń, z Veturilo korzysta już ponad 550 tysięcy osób. Zauważyliśmy jednak, że są trasy, które warszawiacy rzadko pokonują rowerem. To odcinki między Powiślem a Traktem Królewskim, które wiążą się z uciążliwym podjazdem pod Skarpę Warszawską” – mówi Wojtkiewicz. Wysokość skarpy sięga w rejonie Uniwersytetu Warszawskiego 25 metrów, na pokonanie jej rowerem decydują się tylko najwytrwalsi cykliści.

Miasto Warszawa zdecydowało więc o rozmieszczeniu wzdłuż Skarpy 10 specjalnych stacji (po 5 u podnóża i na górze). To jedyne stacje, w których będzie można wypożyczyć i oddać rower elektryczny, tylko one mają bowiem możliwość ładowania baterii. Na jednym ładowaniu – w zależności od warunków – rower może przejechać nawet 70 kilometrów. O poziomie ładowania baterii informuje specjalny wskaźnik. Rowerem elektrycznym można się więc wybrać na dłuższą wycieczkę poza Centrum, należy jednak zawsze pamiętać o tym, że oddać go można tylko na wyznaczonych stacjach w Śródmieściu.

Elektryczny silnik bierze na siebie nawet 80% wysiłku związanego z jazdą na rowerze. Do czasu jednak. Silnik działa tylko do prędkości 25 km/h. Jeżeli chcemy jechać szybciej, musimy liczyć tylko na własne mięśnie.

Stacje roweru elektrycznego zlokalizowane będą:

  • na Mariensztacie (stacja Sowia),
  • przy szpitalu na Karowej (stacja Karowa – Wybrzeże Kościuszkowskie),
  • przy Centrum Nauki Kopernik (w pobliżu istniejącej stacji Veturilo),
  • na ul. Topiel przy Tamce (obok istniejącej stacji Veturilo),
  • na Wioślarskiej w pobliżu Mostu Poniatowskiego (stacja Wioślarska-Ludna),
  • na Miodowej nad Aleją Solidarności (w pobliżu istniejącej stacji Veturilo),
  • na Krakowskim Przedmieściu przy Karowej,
  • na Traugutta przy Krakowskim Przedmieściu (obok istniejącej stacji Veturilo),
  • na Świętokrzyskiej w pobliżu Nowego Światu (w pobliżu istniejącej stacji Veturilo Metro Nowy Świat – Uniwersytet),
  • na Placu Trzech Krzyży (obok istniejącej stacji Veturilo).

Z rowerów elektrycznych korzystać może każdy użytkownik Veturilo. Ich wypożyczenie i zwrot odbywają się na podobnych zasadach, jak w przypadku tradycyjnych rowerów. Warto przy wypożyczeniu sprawdzić jednak, w jakim stopniu naładowana jest bateria danego roweru. Umieszczony w tylnej części roweru wskaźnik składa się z pięciu diod – gdy świecą wszystkie, rower jest naładowany w 100%, gdy tylko jedna, bateria ma jedynie 20% energii. Przez pierwsze dni przy stacjach elektrycznego Veturilo będzie można spotkać pracowników Nextbike, którzy będą informowali o działaniu nowego systemu, pomagali w wypożyczeniu roweru i zbierali opinie użytkowników.

Przez pierwsze dwa tygodnie nie będą naliczane opłaty za pierwszą godzinę wypożyczenia. To prezent Nextbike Polska dla warszawiaków. Docelowo koszty wypożyczenia roweru elektrycznego będą nieco wyższe niż w przypadku standardowego Veturilo. Bezpłatne będzie pierwsze 20 minut każdego wypożyczenia. Za czas od 21 do 60 minuty zapłacimy 6 zł, a druga i każda następna godzina będą kosztowały po 14 złotych.

Należy również pamiętać, że rowery elektryczne można wypożyczać i zwracać jedynie w 10 specjalnych stacjach. „Myślę, że to dopiero początek” – mówi Tomasz Wojtkiewicz. – „Warszawa jest tu pionierem, ale już mamy zapytania z innych miast w tej sprawie. Rower elektryczny może wkrótce stać się tak samo powszechny jak tradycyjne rowery Nextbike, a dobra energia będzie nakręcać coraz większą liczbę użytkowników Nextbike.”

Rowery elektryczne – najważniejsze informacje:

  • Rower elektryczny to nie skuter – silnik elektryczny nie będzie pedałował za Ciebie, tylko Ci to ułatwi.
  • Rower elektryczny wyposażony jest we wzmocnione hamulce rolkowe uruchamiane przy kierownicy; nie ma hamulca nożnego (torpedo) jak standardowe Veturilo.
  • Rower elektryczny musi się ładować – możesz go wypożyczyć i oddać tylko na specjalnych stacjach wpinając w elektrozamek; jeśli stacja jest przepełniona, poszukaj innej.
  • Pamiętaj, by sprawdzić poziom naładowania baterii; jazda po wyczerpaniu baterii jest możliwa, jednak ze względu na wyższą wagę roweru, będzie bardziej męcząca.
  • Nie wszyscy wiedzą, że jedziesz na rowerze elektrycznym – pamiętaj, by zachować zasady bezpieczeństwa i nie łamać przepisów.
Obserwuj nas w Google News
Obserwuj
Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl