Metro w drugim polskim mieście. Pytanie tylko jakie to będzie metro
Krakowscy urzędnicy poinformowali o ważnym kroku w kierunku budowy podziemnej kolejki w mieście. Urząd Małopolskiego Konserwatora Zabytków dał zgodę na lokalizację stacji „Stare Miasto” w obrębie skrzyżowania ulic Karmelickiej, Podwale i Dunajewskiego. Decyzja ta przybliża Kraków do realizacji projektu metra lub premetra, który został zatwierdzony przez mieszkańców w referendum z 2014 roku.
Kolejnym etapem będzie uzyskanie decyzji środowiskowej dla pierwszego odcinka inwestycji, co może nastąpić już podczas nadchodzących wakacji. Otworzy to drogę do ogłoszenia przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej, a w dalszej perspektywie – do rozpoczęcia prac konstrukcyjnych.
Warto przypomnieć, że o budowie metra w Krakowie zdecydowali sami mieszkańcy, opowiadając się za tą inwestycją w głosowaniu przeprowadzonym dekadę temu. Jednak wciąż nie ma ostatecznej decyzji co do formy krakowskiej kolejki podziemnej. Rozważane są dwa warianty: klasyczne metro lub premetro, czyli system tramwajowy poprowadzony w tunelu.
O wyborze jednej z tych opcji mają przesądzić szczegółowe analizy przepływu pasażerów, które zostaną przeprowadzone po opracowaniu projektu tunelu. Jak zaznaczył wiceprezydent Krakowa, Andrzej Kulig, parametry tunelu będą dostosowane do obu rozważanych rozwiązań.
Planowana trasa krakowskiego metra lub premetra ma liczyć 22 kilometry i połączyć Wzgórza Krzesławickie na wschodzie miasta z Bronowicami na zachodzie. Po drodze kolejka będzie kursować zarówno pod ziemią, jak i na estakadach, zatrzymując się na 32 stacjach.
Niezależnie od ostatecznego wyboru między metrem a premetrem, krakowian z pewnością ucieszy perspektywa usprawnienia komunikacji w mieście dzięki tej inwestycji. Podziemna kolejka może stać się kluczowym elementem miejskiego systemu transportowego, ułatwiając życie mieszkańcom i poprawiając funkcjonowanie aglomeracji.
Decyzja konserwatora zabytków to ważny sygnał, że prace nad krakowskim metrem nabierają tempa. Jeśli uda się sprawnie przeprowadzić kolejne etapy inwestycji, w ciągu kilku lat mieszkańcy Krakowa będą mogli korzystać z nowego, wygodnego środka transportu. To z pewnością podniesie komfort życia w mieście i przyczyni się do jego dalszego rozwoju.
Czym różni się metro od premetra?
Różnica między metrem a premetrem dotyczy przede wszystkim rodzaju i charakterystyki systemu transportowego. Oto główne różnice:
Metro
- Zazwyczaj w pełni zautomatyzowany system transportu szynowego, działający głównie pod ziemią.
- Posiada własne, wydzielone i izolowane tory, co eliminuje interakcje z innymi formami transportu.
- Stacje zlokalizowane są głęboko pod ziemią lub na specjalnie wybudowanych wiaduktach.
Premetro
- System transportu, który łączy cechy tramwaju i metra, działający częściowo na powierzchni ziemi, a częściowo pod ziemią.
- Na odcinkach podziemnych może korzystać z infrastruktury podobnej do metra, ale na powierzchni ziemi jego tory często dzieli z innym transportem, np. z tramwajami.
- Zaprojektowany, by w przyszłości mógł zostać przekształcony w pełne metro lub jako etap przejściowy w rozwoju systemu metra.
Główna różnica polega więc na charakterze infrastruktury i operacji: metro działa w pełni niezależnie, podczas gdy premetro to hybryda, która na niektórych odcinkach może współdzielić przestrzeń z innymi formami transportu.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.