Mieszkańcy Białołęki chcą metra. "Większy przyrost mieszkańców niż zakładano"

Mieszkańcy Białołęki wystosowali list do Hanny Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy z prośbą o zmianę końcowej stacji metra z Bródna na stację Grodzisk, a więc na Białołękę. Argumentują to m.in. szybszym przyrostem mieszkańców niż to zakładano, problemami komunikacyjnymi oraz słabym połączeniem z centrum miasta.

Fot. Warszawa w Pigułce

Fot. Warszawa w Pigułce

„My niżej podpisani mieszkańcy Zielonej Białołęki oraz okolic, zwracamy się z uprzejmą prośbą o zmianę lokalizacji ostatniej stacji II linii metra z Bródna na Grodzisk. Postulowana przez radnych dzielnicy Białołęka budowa stacji Grodzisk rozwiąże problem komunikacji w naszej części dzielnicy.” – czytamy w petycji – „Studium wykonane przez Transprojekt Gdański na zlecenie miejskiego Biura Drogownictwa i Komunikacji oraz analiza demograficzna wykazały większy przyrost mieszkańców niż zakładano. Między 2002 a 2013 rokiem liczba mieszkańców Białołęki wzrosła o 43 tysiące osób. Według danych statystycznych GUS, do 2035 roku tereny Zielonej Białołęki, będzie zamieszkiwało 95 tys. osób. Obecnie jest to ponad 50 tys. osób, a liczba ta wskazuje na dynamiczny rozwój tej części Warszawy.

Budowa stacji u zbiegu ulic Kondratowicza i Rembielińskiej uniemożliwi stworzenie dużego węzła przesiadkowego i zbudowanie parkingu P+R. Wąskie uliczki Bródna staną się całkowicie niedrożne. 

Mieszkańcy okolicznych gmin, chcący skorzystać z metra, nie zrezygnują z wjazdu do miasta. Stacja Grodzisk rozwiązałaby ten problem. Parking P+R pomieściłby co najmniej 1000 samochodów, co przyczyniłoby się do zmniejszenia liczby korków na ulicy Radzymińskiej i Św. Wincentego.

Zlokalizowanie końcowej stacji metra przy TT da możliwość wydłuzenia jej w przyszłosci. Zmiana lokalizacji jednej stacji z Bródno na Grodzisk to podobny koszt budowy.

Mieszkańcy Bródna posiadają dobre połączenie z centrum miasta. Liczne linie tramwajowe i autobusowe umożliwiają szybki dojazd w godzinach szczytu w praktycznie każde miejsce w Warszawie.

Tymczasem komunikacja miejska na Zielonej Białołęce realizowana jest wyłącznie przez połączenia autobusowe. Autobusy linii E7 i 527 stoją w godzinach szczytu w korkach.  Z kolei linie kursujące Trasą Toruńską stoją w gigantycznym korku na odcinku od węzła Łabiszyńska aż do zjazdu do Marymontu. 

Zielonej Białołęce brakuje tak dogodnego połączenia z pierwszą linią metra, jakie posiada Tarchomin. Aby dojechać do zagłębia biurowego na Służewcu, mieszkańcy muszą poświęcić minimum 1,5 godziny na podróż w jedną stronę, podczas gdy w linii prostej to tylko 15 km. Dojazd do centrum zajmuje niekiedy ok. 50 minut.

Budowa stacji Grodzisk rozwiązałaby problem komunikacyjny i obecna infrastruktura Zielonej Białołęki w zupełności by wystarczyła.

Wypada w tym miejscu wspomnieć o stacjach metra na Zaciszu. Teren ten głównie stanowi zabudowa jednorodzinna. Liczba osób korzystająca z tych stacji będzie o wiele mniejsza niż na Zielonej Białołęce. Proszę mieć na uwadze, że stację metra Kabaty początkowo również  otaczały pola. 

Warto zwrócić uwagę także na strukturę demograficzną Zielonej Białołęki i Bródna. Tę pierwszą dzielnicę zamieszkują osoby w większości młode, będące w wieku produkcyjnym, wśród nich wiele rodzin z małymi dziećmi. Rzeczą oczywistą jest, iż zapotrzebowanie na udogodnienia komunikacyjne będzie tam dynamicznie wzrastać. Z kolei osiedla na Bródnie zamieszkuje wiele osób starszych. Nie kwestionujemy potrzeb mieszkańców innych dzielnic. Pragniemy jedynie zwrócić uwagę na różne strony sytuacji, w jakiej się znajdujemy.

Nie bez znaczenia jest fakt, iż stacja metra pozwoliłaby rozwinąć inwestycje w tej części miasta. Oprócz mieszkań zostałyby budowane również biura i centra usługowe, a w przyszłości Galeria Handlowa.

Dzięki postulowanej zmianie uda się z pewnością zapobiec paraliżowi Bródna i stworzyć dogodny węzeł przesiadkowy, służący nie tylko naszej dzielnicy, ale również mieszkańcom Ząbek, Zielonki i Marek. 

Bardzo prosimy o przychylne rozpatrzenie naszej prośby.

Niżej podpisani mieszkańcy Zielonej Białołęki oraz okolic.”


Uwaga! Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiując treści i grafikę z naszej strony akceptujesz warunki umowy licencyjnej.

Copyright © 2016-2019 warszawawpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Powered by BLUEICE Warszawę w Pigułce obsługuje Biuro Rachunkowe MP-Consulting i Partnerzy s.c.
c