Polska marka odzieżowa ma kłopoty. „Zawiedliśmy Was i sami siebie”
Polska marka premium ma kłopoty. Z powodu problemów finansowych właśnie ogłoszono restrukturyzację. Klientki od miesięcy walczą o pieniądze ze zwrotów.
Polska marka odzieżowa Marie Zélie znana jest przede wszystkim miłośniczkom sukienek. Firma ma 5 lat, ale zdążyła się przestawić, jako przedstawiciel segmentu premium. Jej ubrania do niedawna były w całości szyte w Polsce, najczęściej z bardzo dobrych materiałów.
Firma ma jednak problemy finansowe, do czego przyznała się w obszernym wpisie na Facebooku. Wpis ten jest natomiast pokłosiem dyskusji, jaka od dłuższego czasu toczy się w sieci i głosów niezadowolonych klientek. W pewnym momencie firma przestała oddawać pieniądze za zwrócone towary. Należności urosły do dużych rozmiarów, a w social media powstały grupy kobiet, które dyskutowały nad tym co dalej zrobić, by odzyskać środki.
„Zawiedliśmy Was i sami siebie. Jako Marie Zélie jesteśmy Wam winni przeprosiny. W ubiegłym roku pojawiły się w naszym sklepie duże opóźnienia w realizowaniu płatności należnych Wam, naszym Klientom, z tytułu zwrotów produktów. Znacznie przekraczamy regulaminowe i ustawowe terminy na dokonanie zwrotów. Najmocniej za to przepraszamy i zapewniamy, że nigdy nie było to naszą intencją” – przyznaje marka. Następnie przedstawia w jakich jest tarapatach i jak ma zamiar temu zaradzić – „Zaburzenia w płynności finansowej spowodowały, że skumulowały się zobowiązania spółki wobec instytucji publicznych, naszych kontrahentów i inwestorów. To utrudniło poprawę sytuacji dot. zwrotów, która od kilku miesięcy jest naszym priorytetem. Dlatego w styczniu zarząd spółki podjął decyzję o rozpoczęciu formalnej restrukturyzacji, a wczoraj, tj. 14 lutego 2022 r., dokonaliśmy jej oficjalnego obwieszczenia”.
Spółka podała też firmę, która jest nadzorcą układu. Skontaktowaliśmy się z jej przedstawicielami z pytaniami odnośnie samego procesu, możliwych zwolnień i układów. Odpowiedź przyszła błyskawicznie.
– Działając jako Prezes Zarządu spółki będącej Nadzorcą Układu uprzejmie informuję, że spółka Marie Zelie S.A. skorzystała z narzędzi restrukturyzacyjnych z powodu utraty płynności i konieczności zawarcia kompleksowego porozumienia z wierzycielami – poinformował nas Bartosz Sokół, Prezes Zarządu, Licencjonowany Doradca Restrukturyzacyjny i Prawnik – Nadzorca układu pracuje obecnie wraz ze spółką nad skonstruowaniem optymalnego planu restrukturyzacyjnego oraz satysfakcjonujących i bezpiecznych propozycji układowych. Intencją spółki jest jak najwyższe i jak najszybsze spłacenie wszystkich zaległości, a rolą nadzorcy układu ocena możliwości wykonania układu. Spółka prowadzi aktualnie stabilną działalność operacyjną, kontynuuje sprzedaż i dzięki rozpoznawalnej marce planuje zwiększyć skalę prowadzonej działalności i generowanych przepływów pieniężnych. Odpowiadając bezpośrednio na Pana pytania, spółka nie zawierała jak dotąd żadnego układu w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Według aktualnej wiedzy nadzorcy układu w toku restrukturyzacji nie są planowane zwolnienia grupowe – dodał prezes Spółki.
– Za wcześnie na wskazywanie konkretnych terminów i kwot. Kwestie te są obecnie przedmiotem analizy Nadzorcy Układu. Spółka zamierza prowadzić w toku restrukturyzacji transparentną politykę komunikacyjną i na bieżąco informować wierzycieli o istniejących możliwościach – odpowiedział przedstawiciel spółki na pytanie o możliwy termin spłaty i wielkość zobowiązań.
W sieci możemy przeczytać wiele krytycznych wpisów.
- „Widzę, że nie jestem tu pierwsza z tym samym problemem, od września czekam na zwrot, na dwa pierwsze maile odpisali, na pozostałe już nie…przeszukam poniższe posty, ale jak najlepiej interweniować? Policja? Sąd? Kwota powyżej tysiąca…”
- „Cześć Dziewczyny,
mam tutaj nieco trudną sytuację, byłabym bardzo wdzięczna, gdyby mi pomógł ktoś, kto ma doświadczenie z otrzymaniem zwrotu pieniędzy. Tak ogólnie, to nie jestem Polką i nie mam pojęcia do jakiego sądu pisać z wezwaniem itp.. Na moje maile firma odpowiadała, że środki zwróci, jednak się tak nie dzieje i również nie reagowali na to, kiedy im wysłałam wezwanie do zapłaty z informacją, że ich wezwę do sądu. Mój zwrot był zwrotem częściowym (1 sukienki z większego zamówienia) i dlatego nie mogę poprosić o caschback mój bank. Będę wdzięczna za każdą radę/pomoc!”
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.