Rozpoczęto najbardziej kontrowersyjną przebudowę w stolicy!

Tych, którzy uważają to miejsce za symbol wygodnej dla wszystkich mieszkańców śródmiejskiej ulicy, musimy zmartwić – przebudowę al. Jana Pawła II zaczynamy już za kilka godzin” – podał wczoraj Zarząd Dróg Miejskich

Rozpoczynamy prace w al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka. Wbicie pierwszej łopaty zbiega się z rocznicą emisji premierowego odcinka serialu, którego nazwę nosi rondo. Sama ulica w niezmienionej formie trwa jeszcze dłużej i jest w złym stanie. Po ponad sześciu dekadach czas na zmiany.

Trochę historii

Aleja Jana Pawła II, pierwotnie nosząca imię Juliana Marchlewskiego, budowana była w latach 1952-1959. Następnie w latach 60. skrzyżowanie z ul. Prostą zamienione zostało na rondo, któremu później nadano nazwę „ronda ONZ”. Dekadę później, w związku z budową Dworca Centralnego, przebudowano skrzyżowanie z Alejami Jerozolimskimi – pojawiły się przejścia podziemne, a nad rondem przerzucono charakterystyczne wiadukty. Dworzec był jedną z inwestycji, którą zajmował się serialowy Czterdziestolatek, czyli inżynier Stefan Karwowski. Ten popularny do dziś serial Jerzego Gruzy spełnia ważną dla Warszawy rolę jako swoista kronika stolicy epoki PRL. Dla jego upamiętnienia rondo zostało w 2014 roku oficjalnie mianowane „rondem Czterdziestolatka”.

Czas na zmiany

Główny śródmiejski odcinek alei między rondami ONZ i Czterdziestolatka z powodzeniem mógłby powtórzyć swoją serialową rolę również i dziś. Ulica ta przetrwała w praktycznie niezmienionym stanie ponad 60 lat, w czasie których toczyły się tam tylko doraźne prace remontowe. Wysłużona nawierzchnia jezdni, z licznymi łatami i koleinami, domaga się pilnej wymiany. Krawężniki sprzed kilkudziesięciu lat są wyszczerbione i powykrzywiane. Stare, nierówne, miejscami bardzo wąskie, połatane, asfaltowe chodniki nie przystają do centrum europejskiej stolicy. Parkowanie samochodów odbywa się w większości na chodnikach, częściowo w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Nie jest to wygodne ani bezpieczne – nie tylko dla kierowców ale i dla pieszych.

Rozpoczynające się dziś prace to kompleksowa przebudowa z wykorzystaniem wysokiej jakości materiałów. Wyremontujemy nawierzchnię jezdni, przebudujemy i poszerzymy chodniki oraz wprowadzimy dużo nowej zieleni, której w mieście nigdy dość. Nowe będą również zatoki postojowe.

Dużo nowoczesności

Zgodnie z miejskimi dokumentami strategicznymi i w zgodzie z aktualnymi trendami, panującymi w urbanistyce, okolica będzie bardziej przyjazna i dostępna dla różnych grup mieszkańców oraz bardziej estetyczna. Jednym z głównych założeń jest likwidacja barier architektonicznych poprzez budowę naziemnych przejść dla pieszych na rondzie Czterdziestolatka. Powstanie też wygodna infrastruktura rowerowa na przedłużeniu istniejącej trasy, która urywa się obecnie przy rondzie ONZ. Po zakończeniu prac, w okolicy będzie blisko dwa razy więcej drzew oraz tysiące krzewów.

Zmiany w ruchu

Tak kompleksowe prace nie mogą niestety odbyć się bez przejściowych utrudnień w ruchu. Trwa wdrażanie czasowej organizacji ruchu. Przepraszamy za utrudnienia i prosimy o zwracanie uwagi na znaki.

Od poniedziałkowego wieczora, 18 maja, wyłączone z ruchu zostaną skrajne prawe pasy jezdni, prowadzącej w kierunku Żoliborza na odcinku od ronda Czterdziestolatka do ronda ONZ. Kierowcy będą mieli do dyspozycji dwa pasy ruchu. Połączenie z al. Jana Pawła II czasowo stracą ulice Złota, Sienna i Śliska, które będą kończyły się ślepo i na ich końcu trzeba będzie zawrócić. Dodatkowo wprowadzony zostanie miejscowy zakaz zatrzymywania się i postoju. Roboty obejmą także południowo-zachodni narożnik ronda ONZ. Na wylocie z ronda w kierunku Dworca Centralnego będą dwa pasy ruchu.

Na ul. Złotej zakaz zatrzymywania się zostanie wprowadzony po obydwu stronach ulicy przy samym skrzyżowaniu z al. Jana Pawła II. Na ul. Siennej nie będzie można zaparkować w rejonie łącznika z ul. Śliską. Natomiast na ul. Śliskiej zakaz zatrzymywania się będzie obowiązywał po północnej stronie ulicy na odcinku od łącznika z ul. Sienną do al. Jana Pawła II.

Utrzymany będzie wjazd na parking przy Dworcu Centralnym oraz na pętlę autobusową, czynny będzie także przystanek dla autobusów linii 174 oraz nocnych N45 i N95.

Plac budowy obejmie także część chodnika po wschodniej stronie alei. Wzdłuż centrum handlowego utrzymane będzie przejście dla pieszych o szerokości 2,5 m. Dalej piesi będą mieli jeszcze szerszy trotuar. Czynne będą wyjścia z przejścia podziemnego pod rondem Czterdziestolatka w północno-wschodnim narożniku, czyli przy Dworcu Centralnym. Zwężone będą także przejścia dla pieszych po południowej i wschodniej stronie ronda ONZ. Dodatkowo, w związku z budową wieżowca, zamknięta będzie droga dla rowerów po północnej stronie ul. Świętokrzyskiej, pomiędzy rondem ONZ a ul. E. Plater.


Uwaga! Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiując treści i grafikę z naszej strony akceptujesz warunki umowy licencyjnej.

Copyright © 2016-2019 warszawawpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Powered by BLUEICE Warszawę w Pigułce obsługuje Biuro Rachunkowe MP-Consulting i Partnerzy s.c.