Strefa Czystego Transportu w Warszawie już w tym roku. Dla kogo będą ulgi?
Warszawa wprowadzi Strefę Czystego Transportu (SCT) już w tym roku. Inicjatywa ta ma na celu poprawę jakości powietrza w mieście poprzez ograniczenie ruchu pojazdów emitujących duże ilości spalin. SCT obejmie kluczowe obszary stolicy, głównie większość Śródmieścia oraz części przyległych dzielnic, a jej działanie rozpocznie się 1 lipca 2024 roku.
Warszawscy radni, dążąc do płynnego przejścia i minimalizacji niedogodności dla mieszkańców, zdecydowali się na wprowadzenie ulg. Mieszkańcy strefy będą mieli cztery lata na dostosowanie swoich pojazdów do wymogów SCT, co daje im czas na ewentualną zmianę samochodu na bardziej ekologiczny. Jednak biorąc pod uwagę stan majątkowy niektórych osób wydaje się wysoce prawdopodobne, że wielu nie będzie mogło sobie pozwolić na kupno nowego pojazdu.
„Strefa Czystego Transportu obejmuje trasy tranzytowe, takie jak Wisłostrada, Aleja Prymasa Tysiąclecia, Trasa Łazienkowska, co w kontekście tego, ze Warszawa cały czas nie ma obiecywanej latami mieszkańcom obwodnicy będzie stanowiło problem dla kierowców pragnących jedynie przejechać przez Warszawę. Jak do tej pory żadne badania nie potwierdziły skuteczności tych, stref, co więcej szereg miast np. w Niemczech będzie je likwidować. STC ma charakter kroczący Ograniczenia będą postępowały w drastyczny sposób – może to wykluczyć wielu uboższych mieszkańców” – mówi Marek Borkowski radny dzielnicy Praga-Południe, inicjatywa StopKorkom.
Proponowany obszar warszawskiej SCT
Według przyjętej przez Radę m.st. Warszawy uchwały 7 grudnia 2023 r., warszawska strefa czystego transportu obejmie większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic.
Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie będą objęte strefą.
Na granicach strefy umieszczone zostaną specjalne znaki drogowe. Przy wjeździe nie będzie szlabanów.
Ponadto, uchwała przewiduje specjalne ulgi dla seniorów. Osoby, które do końca roku 2023 ukończą 70 lat, o ile były właścicielami pojazdów przed 1 stycznia 2024 roku, będą mogły nadal korzystać z nich w obrębie SCT. Jest to gest w stronę starszych mieszkańców Warszawy, którzy często są zależni od swoich pojazdów w codziennym życiu.
Mieszkańcy Warszawy oraz osoby odwiedzające stolicę powinni już teraz zwrócić uwagę na wymogi SCT i planować przyszłe zakupy samochodów z myślą o przepisach, które zaczną obowiązywać. Zaostrzenie wymagań, zaplanowane na 2026 rok i kolejne lata, pokazuje, że Warszawa dąży do stałego podnoszenia standardów ekologicznych.

Z zawodu językoznawca i tłumacz języka angielskiego. W redakcji od samego początku.