Gigantyczne zwolnienia w państwowej spółce! Tysiące osób straci pracę
PKP Cargo, największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce przeprowadzi restrukturyzację. W komunikacie giełdowym spółka ogłosiła plany zwolnienia do 30 procent swoich pracowników. Nawet 4142 osoby stracą pracę. Zwolnienia mają potrwać do 30 września 2024 roku.
Decyzja o masowych zwolnieniach jest konsekwencją uchwały podjętej przez zarząd spółki, która rozpoczęła proces konsultacji z zakładowymi organizacjami związkowymi. Pracownicy, których dotkną zwolnienia, mają otrzymać odprawy pieniężne uzależnione od okresu zatrudnienia. Jednak szczegółowe informacje na temat wpływu restrukturyzacji na wyniki finansowe spółki zostaną podane dopiero po zakończeniu konsultacji.
Ostatnie działania zarządu PKP Cargo są częścią szerszego planu naprawczego, mającego na celu poprawę sytuacji finansowej i płynnościowej spółki. W czerwcu tego roku zarząd złożył wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego, a także zaproponował rozwiązanie zakładowego zbiorowego układu pracy. Te kroki wskazują na głębokość kryzysu, w jakim znalazł się kolejowy gigant.
Warto zauważyć, że spółka już wcześniej podjęła kroki mające na celu redukcję kosztów. Pod koniec maja zarząd uruchomił program skierowania do 30 procent pracowników na tzw. nieświadczenie pracy na 12 miesięcy. Na koniec czerwca około 20 procent załogi było już objęte tym programem, co pokazuje skalę problemów, z jakimi boryka się PKP Cargo.
Przyczyny tak drastycznych kroków można upatrywać w systematycznie pogarszającej się sytuacji rynkowej spółki. Udział PKP Cargo w rynku przewozów kolejowych spadł z imponujących 50,4 procent w 2012 roku do zaledwie 33,1 procent w 2023 roku. To znaczący spadek, który odbił się na wynikach finansowych. Zysk spółki w 2023 roku wyniósł 82,10 mln zł, co stanowi znaczny spadek w porównaniu do 148 mln zł osiągniętych w 2022 roku. Sytuacja jeszcze bardziej pogorszyła się w pierwszym kwartale 2024 roku, kiedy to Grupa zanotowała stratę w wysokości 118 mln zł, a przychody z działalności operacyjnej spadły do 1,19 mld zł z 1,58 mld zł w analogicznym okresie rok wcześniej.
PKP Cargo, którego największym pojedynczym akcjonariuszem jest spółka PKP SA z 33,01 procent akcji, oferuje kompleksowe usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy i morski. Spółka nie ogranicza swojej działalności tylko do Polski, ale działa także w Czechach, Słowacji, Niemczech, Austrii, Holandii, Węgrzech, Litwie i Słowenii. Ta szeroka skala działalności sprawia, że problemy PKP Cargo mogą mieć daleko idące konsekwencje nie tylko dla polskiego rynku transportowego, ale także dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
Władze spółki zapewniają, że restrukturyzacja jest niezbędna dla zapewnienia długoterminowej stabilności i konkurencyjności PKP Cargo. Jednakże, krytycy wskazują, że same cięcia zatrudnienia mogą nie wystarczyć do rozwiązania strukturalnych problemów firmy. Potrzebne mogą być głębsze zmiany w modelu biznesowym, inwestycje w nowe technologie i poszukiwanie nowych rynków.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.