ZTM wprowadził tramwajową rewolucję. Składy częściej i szybciej [MAPKA]
Od 1 maja wiele się zmieniło. Zmieniły się rozkłady jazdy wszystkich linii tramwajowych. Składy podjeżdżają na przystanki częściej, dzięki czemu szybciej i łatwiej będzie można dotrzeć do celu.
Zarząd Transportu Miejskiego opracował nowy model taktowania dla komunikacji szynowej. Choć nie dla wszystkich pojęcie to jest jasne – każdy pasażer będzie z tej zmiany zadowolony, gdy tylko spojrzy na rozkład jazdy.
Pod pojęciem „model taktowania” kryją się częstotliwości, z jakimi kursuje komunikacja w poszczególnych porach dnia i tygodnia. W nowym modelu taktowania, który obowiązywać będzie od 1 maja, wszystkie warszawskie linie tramwajowe zostały podzielone na trzy grupy: magistralne, główne i podstawowe. O tym do jakiej grupy zakwalifikowana zostanie dana linia zdecydowała liczba podróżujących nią pasażerów. I tak do linii magistralnych, które po zmianie rozkładów, w godzinach szczytu, podjeżdżać będą na przystanki co 4 minuty, przyporządkowano: 2, 9, 31 i 77. Kolejne linie, oznaczone numerami: 1, 24, 33, to linie główne. Te kursować będą w szczycie co 6 minut. Ostatnia grupa to linie podstawowe: 3, 4, 6, 7, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 35, 41, które na przystanki podjadą odpowiednio co 8 minut.
Wraz z wprowadzeniem nowego modelu taktowania zaktualizowane zostaną czasy przejazdów pomiędzy przystankami, co przełoży się na większą punktualność.
To nie jedyne zmiany, które czekają na pasażerów od pierwszego maja. Na linii 15 pilotażowo wprowadzone zostanie rozwiązanie „mniejszym częściej”. W dni powszednie wieczorem oraz w soboty i niedziele rano i wieczorem, na trasie tej linii będę kursować składy jednowagonowe, a nie jak dotychczas dwuwagonowe. Dzięki tej zmianie tramwaje podjeżdżać będą co 10 minut.
Kolejną nowością będą kursy wariantowe. Co drugi kurs tramwajów linii 9, poza godzinami szczytu, kończyć będzie na rondzie Wiatraczna. Wszystkie zawracające tu składy oprócz numeru linii będą miały na wyświetlaczu napis „Wiatraczna kurs skrócony”.
Takie rozwiązanie wprowadzone będzie również w soboty na linii 15, co ułatwi dojazd na bazar przy Bakalarskiej.
Zmiany są rezultatem stażu, który pracownicy ZTM, w ramach projektu unijnego „Fabryka innowacji w komunikacji miejskiej w Warszawie”, odbyli w instytucjach organizujących transport publiczny m.in. w Pradze (Ropid). To właśnie na czeskiej stolicy wzorowany jest wprowadzany w Warszawie model tramwajowych rozkładów jazdy.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.