Ani Lidl ani Biedronka. We wrześniu najtaniej było w innym sklepie
Auchan okazał się liderem najniższych cen we wrześniu, wyprzedzając Selgros i Makro Cash & Carry – wynika z najnowszego raportu agencji badawczej ASM Sales Force Agency. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 280,27 złotych, choć paradoksalnie oznacza to znaczący wzrost w porównaniu z sierpniem.

Fot. Shutterstock
Ceny we wrześniu zaskoczyły konsumentów. W porównaniu z poprzednim miesiącem średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 25,07 złotych, osiągając poziom 309,27 złotych. To oznacza wzrost o 8,82 procent w skali miesiąca i 8,5 procent w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Różnice między głównymi konkurentami okazały się stosunkowo niewielkie. Drugi w zestawieniu Selgros Cash & Carry oferował koszyk droższy jedynie o 6,88 złotych od lidera, a trzecie Makro Cash & Carry – o 7,70 złotych. Najdroższe zakupy można było zrobić w sieci POLOmarket, gdzie identyczny zestaw produktów kosztował 330,30 złotych.
Analiza poszczególnych kategorii produktów pokazuje znaczące zmiany cen. Najbardziej podrożały napoje (19 procent), słodycze (11 procent) i mrożonki (10 procent). Jedyny spadek cen odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych, gdzie ceny spadły o 5 procent.
Szczególnie niepokojące są zmiany w popularnej sieci Biedronka, gdzie średnia cena koszyka we wrześniu 2024 roku była aż o 109,10 złotych wyższa niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o ponad 50 procent. To znacznie więcej niż oficjalny wskaźnik inflacji.
Wśród różnych formatów handlu najtańsze okazały się sklepy typu Cash & Carry, ze średnią ceną koszyka 287,56 złotych. Najdrożej było w dark store’ach, gdzie za ten sam zestaw produktów trzeba było zapłacić 362,68 złotych. Sklepy hybrydowe, łączące sprzedaż stacjonarną z internetową, plasowały się pośrodku ze średnią ceną 305,83 złotych.
Selgros Cash & Carry wyróżnił się pod względem liczby najtańszych produktów – aż 12 artykułów z badanego koszyka miało tam najniższe ceny. Tuż za nim uplasował się Auchan z 11 produktami oferowanymi najtaniej. Z kolei najwięcej najdroższych produktów – aż 25 – znaleziono w sieci Netto.
Eksperci zwracają uwagę, że w dziesięciu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły już próg 300 złotych, co świadczy o utrzymującej się presji cenowej na rynku detalicznym. Dla konsumentów oznacza to konieczność coraz uważniejszego porównywania cen i planowania zakupów w różnych sieciach handlowych.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.