Banany w dyskoncie z niecodziennym liścikiem

W dyskontach w Warszawie, Krakowie i Rzeszowie do bananów przyczepione były karteczki niecodziennej treści. Jak się okazało za ich podłożenie odpowiedzialni są aktywiści z Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie.

Fot. Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie

Fot. Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie

„Podczas gdy zarobki na plantacjach ledwie wystarczają na życie, pensje wyższej kadry zarządzającej są olbrzymie: kwotę, którą pracownik plantacji w Ekwadorze zarabia przez rok, Dieter Schwarz, właściciel grupy Lidl, inkasuje w 68 sekund” – ulotki m.in. takiej treści znaleźli klienci w kiściach bananów w sklepach znanego dyskontu.

Do akcji przyznali się aktywiści z Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie:

„Ulotki zostawili aktywiści, którzy domagając się płacenia uczciwych cen i respektowania praw człowieka oraz praw pracowniczych (…) skrzyknęli się na portalach społecznościowych i zorganizowali akcje”.

Na forach Fundacji rozgorzała dyskusja. Internauci pytali się czemu akurat banany tej sieci zostały opatrzone wiadomością. Na fanapge’u fundacji możemy przeczytać:

„W innych dużych sieciach sprzedaży detalicznej również sprzedawane są banany pochodzące z plantacji, na których bardzo źle się dzieje, jednak to Lidl jest największą siecią dyskontową w Europie i ma sklepy w 26 krajach (a np. Jeronimo Martins, właściciel Biedronki działa jedynie w Polsce i Portugalii). Jako światowy gigant i jeden z ważniejszych na rynku graczy, dzięki swojej silnej pozycji może realnie wpłynąć na sytuację w krajach produkcji owoców. Nasza kampania („Make Fruit Fair”), mająca nakłonić sieć do przestrzegania praw osób pracujących na plantacjach owoców sprzedawanych w sklepach Lidla, jest wspólną inicjatywą organizacji pozarządowych z Europy i Ameryki Łacińskiej. Wiemy, że tylko zmasowana akcja konsumentów z całej Europy może przynieść efekty. Nie chcemy, żeby Lidl nie sprzedawał bananów, chcemy by płacił dostawcom uczciwe ceny, gwarantował prawa związkowe i chronił pracowników przed szkodliwym działaniem pestycydów”.

Lidl Polska odpiera te zarzuty i przesyła nam oświadczenie:

„Jako firma odpowiedzialna społecznie Lidl Polska obliguje wszystkich swoich dostawców do podpisania przyjętego przez nas kodeksu etycznego, będącego integralną częścią każdej umowy. Zgodnie z postanowieniami w nim zawartymi, wszyscy nasi dostawcy zobowiązują się do zachowania najwyższych standardów etycznych w swoich działaniach, w tym – przestrzegania przepisów ustawowych, zakazu pracy dzieci, zakazu pracy przymusowej, zapewnienie godnych warunków wynagrodzenia, zakazu dyskryminacji, zasad bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy oraz przepisów dotyczących ochrony środowiska.

Firma Lidl jest liderem w swojej branży w zakresie gwarantowanych wysokich standardów pracy. Etyczne podejście do pracowników jest podstawą naszego działania, dlatego też oczekujemy, że firmy dostarczające produkty do naszej sieci będą kierowały się takimi samymi zasadami w swoim postępowaniu.

Czujemy się odpowiedzialni za otoczenie, w którym funkcjonujemy, dlatego też m. in. dokładamy starań, aby wiele z naszych produktów wyróżnionych zostało certyfikatami świadczącymi o wysokich standardach społecznych oraz ochronie środowiska naturalnego – takimi jak: EU ORGANIC BIO LOGO, Rainforest Alliance, UTZ oraz MSC. Każdego dnia oferujemy naszym klientom gamę produktów posiadającą te oznaczenia, dla przykładu są to: EU ORGANIC BIO LOGO np. banany, jabłka, marchew, produkty mleczne marki Biotrend, Rainforest Alliance np. wszystkie ananasy dostępne w sklepach naszej sieci czy też czekolada z migdałami marki Bellarom, certyfikat UTZ – wiele produktów marek własnych Lidl zawierających kakao lub masę kakaową np. czekolady Fin Carre, oraz MSC – sezonowo w naszej ofercie dostępne są liczne produkty rybne z tym certyfikatem. Warto podkreślić, że aktywnie wspieramy wzrost świadomości ekologicznej wśród konsumentów. Przekazujemy informacje dotyczące znaczenia proekologicznych certyfikatów oraz dobrych praktyk w zakresie ekologii, m.in. prowadziliśmy kampanię edukacyjną, tłumaczącą znaczenie certyfikacji UTZ na Facebooku oraz na stronie www.lidl.pl, a także w gazetkach reklamowych.

Jesteśmy świadomi, że praca w zakresie zrównoważonego rozwoju jest procesem długofalowym, co obliguje nas do ciągłej pracy w tych obszarach”.

Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: [email protected]

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: [email protected]