Będą nowe przepisy. W takie dni uczniowie nie będą chodzili do szkoły
Rosnące temperatury w Polsce zmuszają władze do rewizji przepisów regulujących warunki nauki w szkołach. Minister Edukacji, Barbara Nowacka, podczas wywiadu dla Radia ZET, wyraziła potrzebę stworzenia jasnych wytycznych dla szkół, by zagwarantować uczniom bezpieczeństwo i komfort podczas ekstremalnych upałów. Obecne przepisy pozwalają na zawieszenie zajęć jedynie w przypadku mrozów, ale nic nie mówi się o wysokich temperaturach, które coraz częściej stają się problemem.
Mrozy a upały – luki w przepisach
Obowiązujące rozporządzenia dotyczą głównie sytuacji ekstremalnych, ale tylko tych związanych z niskimi temperaturami. Dyrektorzy mają prawo zamknąć szkoły, gdy temperatura w salach spada poniżej 18 stopni Celsjusza, lub gdy mróz na zewnątrz osiąga -15 stopni, co stanowi zagrożenie dla zdrowia uczniów. Takie przepisy są jednak nieadekwatne w kontekście rosnącej liczby upalnych dni w roku.
Wysokie temperatury, które latem osiągają wartości bliskie 35 stopni, stanowią równie duże zagrożenie. Upały mogą prowadzić do odwodnienia, problemów z koncentracją, a w skrajnych przypadkach nawet do udaru cieplnego. Tymczasem szkoły nie mają jasnych wytycznych, jak reagować w takich sytuacjach. Barbara Nowacka zaznaczyła, że nowe przepisy powinny objąć także zalecenia dotyczące upałów, aby dać dyrektorom narzędzia do podejmowania odpowiednich decyzji.
Propozycje zmian – większa elastyczność dla szkół
Ministerstwo Edukacji pracuje nad szeregiem rozwiązań, które mają dostosować system edukacji do zmieniających się warunków klimatycznych. W grę wchodzi skrócenie lekcji w czasie upałów, zmiana ich formy na mniej obciążającą dla uczniów, a w skrajnych przypadkach wprowadzenie nauczania zdalnego. To ostatnie rozwiązanie miałoby zastosowanie w szczególnie gorące dni, kiedy przebywanie w nieklimatyzowanych pomieszczeniach mogłoby zagrażać zdrowiu uczniów i nauczycieli.
Oprócz skrócenia lekcji, ministerstwo rozważa wprowadzenie elastycznego planowania zajęć – przenoszenie lekcji na wcześniejsze godziny poranne, gdy temperatura jest niższa, lub organizowanie zajęć na świeżym powietrzu w miejscach zacienionych. Wszystkie te działania mają na celu poprawę komfortu nauki i minimalizację ryzyka zdrowotnego związanego z upałami.
Klimatyzacja i edukacja zdrowotna jako kluczowe elementy
Kolejnym aspektem planowanych zmian jest potrzeba lepszego wyposażenia szkół w systemy klimatyzacyjne i wentylacyjne. Obecnie większość placówek nie jest przygotowana na wysokie temperatury – brak klimatyzacji w salach lekcyjnych sprawia, że nauka staje się nie tylko uciążliwa, ale wręcz niebezpieczna. Ministerstwo chce, aby nowe przepisy uwzględniały wymóg odpowiedniej wentylacji oraz edukację w zakresie nawodnienia, zarówno uczniów, jak i nauczycieli.
Minister Nowacka wskazała także na potrzebę zwiększenia świadomości wśród uczniów na temat zagrożeń wynikających z upałów. Program edukacji zdrowotnej miałby obejmować informacje o objawach przegrzania, sposobach na skuteczne nawodnienie organizmu oraz zasadach bezpiecznego przebywania na słońcu. Taka wiedza jest kluczowa, by zapobiec negatywnym skutkom zdrowotnym związanym z ekstremalnymi temperaturami.
Co dalej z przepisami?
Biorąc pod uwagę prognozy dotyczące dalszego wzrostu temperatur, Ministerstwo Edukacji Narodowej chce, by nowe przepisy weszły w życie jeszcze przed nadchodzącym sezonem letnim. Eksperci podkreślają, że ochrona zdrowia uczniów nie może czekać – brak odpowiednich regulacji może prowadzić do sytuacji kryzysowych, które można by łatwo uniknąć, wprowadzając jasne i skuteczne zasady postępowania.
Przygotowanie szkół na ekstremalne temperatury to wyzwanie, które wymaga współpracy wielu instytucji. Ministerstwo planuje współpracę z lokalnymi samorządami w celu wyposażenia szkół w niezbędne systemy chłodzące i zapewnienia środków na modernizację budynków. To kluczowe działania, które mają zapewnić bezpieczeństwo i komfort nauki, niezależnie od warunków pogodowych.
Nowe przepisy będą krokiem naprzód w dostosowaniu polskiego systemu edukacji do wyzwań wynikających ze zmieniającego się klimatu. Odpowiednie zabezpieczenia oraz elastyczne podejście do organizacji zajęć to nie tylko kwestia komfortu, ale przede wszystkim zdrowia i bezpieczeństwa uczniów.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.