„Dlaczego taksometr zmienia się gdy stoję w korku?” Odpowiedzi potrafią zaskakiwać
Czy taksówkarz może posługiwać się nawigacją? Czy przy zmianie strefy licznik przełącza się automatycznie? Czy mogę jechać z tym samym taksówkarzem, który wiózł mnie ostatnio? Dlaczego wskazania na taksometrze zmieniają się, mimo że samochód stoi w korku? Z korzystaniem z usług taksówkarskich wiąże się wiele pytań. A odpowiedzi bywają zaskakujące.
Podróżowanie taksówkami – przynajmniej z pozoru – nie jest zadaniem skomplikowanym. Ot, wystarczy zamówić kurs, wsiąść do auta, podać adres i zapłacić po dojechaniu do celu. W praktyce pasażerowie mają masę pytań związanych z przewozem osób.
„Otrzymujemy dziesiątki maili i telefonów dotyczących zasad i przepisów rządzących branżą taksówkarską. Część wynika ze zwykłej ciekawości klientów, ale niektóre nawiązują bezpośrednio do zrealizowanej usługi.” – komentuje Agata Wieczorek, Dyrektor Strategiczny Wawa Taxi.
Oto 23 najciekawsze pytania zadawane przez pasażerów i odpowiedzi, których udzieliła stołeczna korporacja:
- Dlaczego taksówkarz nie informuje o przybyciu pod wskazany adres?
W większości korporacji klient nie dostaje informacji o przyjeździe taksówki.
- Jak szybko może jechać taksówkarz, gdy muszę jak najszybciej dotrzeć np. do szpitala?
Taksówkarz musi przestrzegać przepisów ruchu drogowego. Zdarzyła się jednak sytuacja, że kobieta w ciąży w drodze do szpitala zaczęła rodzić i kierowca robił wszystko, co w jego mocy, aby dojechać jak najszybciej.
- Czy taksówkarz ma obowiązek znać topografię miast podwarszawskich (Ząbki, Marki Pruszków itp.)?
Nie ma takiego obowiązku, bo licencja wydawana jest tylko na miasto Warszawa. Jeśli jednak taksówkarz chce wykonywać swój zawód profesjonalnie, powinien znać chociaż główne ulice w podwarszawskich miejscowościach.
- Czy dzwoniąc na infolinię mogę wybrać markę samochodu, którym chcę jechać, np. BMW?
Jest taka możliwość. Klient przy składaniu zamówienia może szczegółowo opisać samochód, który spełni jego oczekiwania. Niektóre korporacje umożliwiają wybór modelu, jego koloru, konkretnego kierowcy (w tym ze znajomością danego języka obcego).
- Czy przy zmianie strefy licznik przełącza się automatycznie?
Licznik nie przełącza się automatycznie. Jeżeli w czasie trwania przewozu następuje zmiana taryfy dziennej na nocną lub odwrotnie, albo jeżeli następuje przekroczenie granicy strefy opłaty taryfowej, kierowca taksówki jest zobowiązany powiadomić o tym pasażera i przełączyć taksometr na odpowiednią taryfę.
- Dlaczego wskazania na taksometrze zmieniają się, mimo że samochód stoi w korku?
Poza opłatą początkową oraz stawką za kilometr, obowiązuje także opłata czasowa.
W momencie, gdy stoimy w korku, przebyte kilometry oczywiście nie są naliczane, ale doliczana jest tzw. „czasówka”. Dla przykładu, godzina kosztuje 40 zł.
- Czy taksówkarz może korzystać z nawigacji, czy musi znać topografię miasta na pamięć?
Osoba, która chce zostać kierowcą taksówki, musi wziąć udział w kursie przygotowującym do egzaminu (nauka topografii miasta, wiedza o działalności gospodarczej oraz przepisy),
a następnie zdać egzamin z przepisów i topografii. Zatem licencjonowany kierowca powinien doskonale znać miasto, na terenie którego pracuje. Nie oznacza to jednak, że nie może korzystać z nawigacji. Czasami jest to bardzo pomocne narzędzie, np. w przypadku, gdy klienci zamawiają kurs poza granice administracyjne miasta Warszawa.
- Czy kierowca może przerwać kurs, a jeśli tak, to w jakich przypadkach?
Kierowca może przerwać kurs w przypadkach zagrożenia życia, a także gdy klient spożywa w pojeździe napoje alkoholowe lub inne środki odurzające, zanieczyszcza lub uszkadza pojazd, spożywa posiłki lub napoje bez zgody kierowcy, albo nie podporządkowuje się zaleceniom kierowcy w sprawach zapewniających bezpieczeństwo jazdy.
- Czy pasażer może w każdej chwili przerwać kurs?
Tak, niezależnie od sytuacji, w bezpiecznym dla siebie i kierowcy momencie.
- Jakie dokumenty powinien mieć przy sobie taksówkarz?
Dokumenty, które należy okazać podczas kontroli policyjnej oraz identyfikator taksówkarza umieszczony w miejscu widocznym dla pasażera.
- Jak sprawdzić, czy nie jadę z oszustem?
Należy zweryfikować, czy pojazd jest oklejony według wzoru licencjonowanej taksówki, czy na przedniej szybie oraz drzwiach znajduje się numer licencji i identyfikator taksówkarza, a po skończonym kursie wziąć paragon, który jest podstawą ewentualnej reklamacji.
12. Czy taksówkarz odbierze moje dziecko ze szkoły? Jeśli tak, to jak wygląda ta usługa krok po kroku?
Niektóre firmy realizują tego typu zlecenia. Na początku wybieramy odpowiedniego kierowcę (klient może porozmawiać z taksówkarzami i wskazać osobę, która spełnia jego oczekiwania). Następnie określamy wiek dziecka i dopasowujemy fotelik. Obiór syna/córki jest monitorowany, co oznacza, że centrala informuje klienta, iż jego pociecha znajduje się już
w taksówce, a po skończonym kursie wysyła wiadomość SMS, gdy dziecko jest
w miejscu docelowym.
- Czy taksówkarz zrobi mi zakupy we wskazanym przeze mnie sklepie? Ile kosztuje ta usługa?
Tak, zrobi zakupy oraz dowiezie je we wskazane miejsce. Usługa ta kosztuje średnio 40 zł (pod uwagę brane są wskazania taksometru) + koszt zakupów.
- Czy jeśli chcę jechać w długą podróż taksówką (np. do innego miasta), to otrzymam rabat, czy też cały czas obowiązuje mnie opłata licznikowa?
Teoretycznie taksówkarz powinien jechać według licznika, ale w takich przypadkach istnieje możliwość umówienia się na konkretną kwotę. Przy podpisanej umowie bezgotówkowej na przejazdy, dział handlowy oblicza cenę konkretnej trasy i udziela rabatu.
- Jaka jest stawka za oczekiwanie taksówkarza, jeśli wysiadłem, żeby coś załatwić i chcę kontynuować kurs?
Stawki opłaty czasowej są następujące: 60 minut – 40 zł, 30 minut – 20 zł, 15 minut – 10 zł, 7,5 minuty – 5 zł.
- Dlaczego trzeba dopłacać za samochód z większą liczbą miejsc?
Ponieważ jest to rozwiązanie przeznaczone dla większej liczby osób i podczas jednego kursu zostaje wykonana usługa, którą mogłyby zrealizować dwie taksówki.
- Czy mogę zamówić konkretnego kierowcę (np. tego, który wiózł mnie ostatnio)?
Jak najbardziej, ale należy mieć świadomość, że wybrany kierowca może wykonywać
w danym momencie inne zlecenie. W takim przypadku zamówienie konkretnego taksówkarza będzie się wiązać z dłuższym czasem oczekiwania.
- Czy mogę zamówić dodatkową usługę, np. pomoc w transporcie osoby na wózku, podprowadzenie osoby starszej pod drzwi domu?
Często realizujemy takie usługi. Przy składaniu zamówienia w dyspozytorni należy dokładnie opisać, czego oczekujemy, żeby zlecenie było właściwie wykonane.
- Czy mogę z góry zapłacić online za przewóz, tak aby osoba, która będzie wieziona, nie regulowała należności (czyli zapłacić za kogoś, np. moją babcię)?
Oczywiście, dział handlowy zajmuje się kursami przedpłaconymi. Należy przelać pieniądze na konto lub podpisać umowę, żeby złożyć zamówienie.
- Czy taksówkarz może domagać się ode mnie zapłaty za kurs przed jego realizacją?
Kierowca ma prawo domagać się należności przed wykonaniem usługi w przypadku, gdy pasażer czasowo opuszcza taksówkę. Pobiera wówczas należność wskazaną przez taksometr oraz za przewidywany czas postoju.
- Czy taksówkarz może odmówić realizacji kursu, jeśli chcę jechać np. tylko 500 metrów?
Kierowca taksówki zobowiązany jest wykonać usługę bez względu na długość zamówionego przez pasażera kursu.
Czy muszę jechać pierwszą taksówką, która stoi na postoju?
Nie, pasażer zamierzający skorzystać z taksówki ma prawo swobodnego jej wyboru spośród stojących na postoju.
- Czy mogę zgłosić reklamację jeśli uważam, że taksówkarz nie wiózł mnie najkrótszą drogą?
Oczywiście. Kierowca taksówki zobowiązany jest wykonać zamówiony przewóz najkrótszą drogą, chyba że pasażer żąda przewozu inną trasą. Jeśli uważamy, że taksówkarz nie wykonał usługi prawidłowo, to możemy zgłosić reklamację, której podstawą jest paragon. Zaistniałą sytuację należy szczegółowo opisać drogą mailową, telefonicznie, bądź osobiście w siedzibie korporacji.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.